Olie og kemikalier
Også Fugato er til stede, og deres opgave er at opsuge den olie og de kemikalier, der allerede er sluppet ud af skibet, og den ekstra olie, der kan slippe ud ved operationen.
– Når vi tømmer skibet for vand, ved vi ikke, om der er olie i maskinrummet eller andre steder, for olien stiger jo op og kan ligge i hulrum. Så når vi begynder at pumpe vand ud, så pumper vi det inden for flydeafspærringen, så olien bliver inden for den, siger han og peger på en gul afspærring rundt om kutteren. Afspærringen var noget af det første, der blev lagt, efter den cirka 32 tons tunge kutter sank for over en uge siden.
– Al den olie, vi kan se, holder vi inden for den gule ramme. Og når det er pumpet ud, så kommer Fugato, og tømmer overfladevandet for olie. Det er ikke fordi, der er meget. Det er faktisk meget lidt, dog et er ikke en olieforurening som sådan, men vi vil gerne have en ren havn, så vi gør alt for at suge det op.
Det meste er allerede suget op af nogle absorberende pølser bestående af papir, der er blevet lagt sammen med flydespærringen.