Nu skal sunket kutter op fra havbunden

Den sunkne kutter bliver langsomt hævet. Foto: Line Søndergaard Hansen
NYHED | ABONNENT | 17. AUG 2022 • 10:39
NYHED | ABONNENT
17. AUG 2022 • 10:39

Mandag i sidste uge sank en gammel fiskekutter i Tejn Havn, og onsdag er første forsøg med at hæve kutteren gået i gang.

Der er ikke meget aktivitet på Tejn Havn en stille og klar onsdag morgen. Altså lige på nær området ved kajen ud for bryggeriet Penyllan, hvor en gammel fiskekutter mandag i sidste uge gik på grund og sank fire meter ned på havnebunden, hvor den nu har ligget i over en uge. Men onsdag morgen forsøger et hold af erhvervsdykkere og kranførere at få båden hevet op.

– Først hæver vi båden, og så skal den tømmes for vand for at se, om den kan flyde. Når den er tømt, laver vi et prøveløft for at se, om én kran er nok, forklarer Aron Kjøller-Hansen, der er driftskoordinator for de kommunale havne.

Hans job er at uddelegere opgaverne til de rigtige mennesker og overse, at alt foregår gnidningsfrit. Det er dykkerfirmaet Kim Hansen der står for selve arbejdet med båden, og de har fået assistance fra et kranfirma, der har stillet op med Bornholms største kran. Hvis ikke den ene kran er nok, så må fagfolkene finde ud af, hvad den bedste løsning så er, forklarer Aron Kjøller-Hansen.

Det er Bornholms største kran, der er kaldt til opgaven. Foto: Line Søndergaard Hansen

Olie og kemikalier

Også Fugato er til stede, og deres opgave er at opsuge den olie og de kemikalier, der allerede er sluppet ud af skibet, og den ekstra olie, der kan slippe ud ved operationen.

– Når vi tømmer skibet for vand, ved vi ikke, om der er olie i maskinrummet eller andre steder, for olien stiger jo op og kan ligge i hulrum. Så når vi begynder at pumpe vand ud, så pumper vi det inden for flydeafspærringen, så olien bliver inden for den, siger han og peger på en gul afspærring rundt om kutteren. Afspærringen var noget af det første, der blev lagt, efter den cirka 32 tons tunge kutter sank for over en uge siden.

– Al den olie, vi kan se, holder vi inden for den gule ramme. Og når det er pumpet ud, så kommer Fugato, og tømmer overfladevandet for olie. Det er ikke fordi, der er meget. Det er faktisk meget lidt, dog et er ikke en olieforurening som sådan, men vi vil gerne have en ren havn, så vi gør alt for at suge det op.

Det meste er allerede suget op af nogle absorberende pølser bestående af papir, der er blevet lagt sammen med flydespærringen.

Det er dykkerfirmaet Kim Hansen, der står for opgaven. Foto: Line Søndergaard Hansen 

Konkursbo

Aron Kjøller-Hansen fortæller, at operationen kan tage flere timer.

– Hvis den vælter eller bliver skæv, så løber vandet ind igen. Så man skal hele tiden holde den vandret for at få det pumpet ud. Der skal kraftige pumper til, det skal gå stærkt, ellers løber vandet hurtigere ind end ud.

Den sunkne kutter er et konkursbo, der har ligget i havnen i cirka to år, og havnefogeden har løbende holdt øje med kutteren.

– Siden konkursboet så har havnefogeden og hans personale gået og sørget for, at den ikke sank mere. De har holdt øje, men pludselig gik det stærkt. Vi gætter på, der er en sø-ventil eller andet, der er gået i stykker nede i bunden. Lige pludselig er det gået stærkt, og da fogeden opdagede det, var dækket allerede under vand.

Aron Kjøller-Hansen fortæller, at det er sjældent, de oplever sunkne både, men det sker cirka hver andet-tredje år.

Onsdag eftermiddag kan Aron Kjøller-Hansen over telefonen fortælle, at båden stadig ligger i havnen.

– Vi har hævet båden og lader den lænse et par dage. Men vi løfter den ikke op, før vi har kranen til det og før den er drænet noget mere for vand.

Han fortæller, at kutteren kommer til at blive liggende i havnen de næste par dage, indtil der bliver truffet en beslutning om, hvad der videre skal ske.