Udviklingen i Nexø flugter med den udviklingsplan, Destination Bornholm har lavet for øens turisme frem mod 2030 i samarbejde med blandt andre Dansk Kyst- og Naturturisme, foreninger, virksomheder, politiske repræsentanter og ansatte i regionskommunen samt Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse som økonomisk partner. Følger man den og arbejder sammen om øens udvikling, vil det smitte positivt af på turisterhvervet, mener Pernille Kofod Lydolph.
Udviklingsplanen favner hele Bornholm, men zoomer også ind på Hasle, Nexø og Aakirkeby med det formål at skærpe deres individuelle image.
– Gør vi det, vil vores evne til at tiltrække investorer også blive bedre, end den er i dag, fortæller hun.
Derudover tog Destination Bornholm hul på arbejdet med datakilder, som har kørt hen over sommeren. Formålet er at tilvejebringe data og kigge på sammenhængene imellem dem.
– Det vil give et unikt indblik i forbrugsmønstre, tiltrækningskraft, bevægelsesmønstre og meget mere. Turismen er kendetegnet ved at være et værdikædeerhverv, og derfor er data på tværs af de mange, der er afhængige af gæstebesøg i deres virksomhed, afgørende, hvis vi alle sammen skal blive endnu bedre købmænd, lyder det fra Pernille Kofod Lydolph.