'Der bliver kamp om folks penge'

'Der bliver kamp om folks penge'
Der bliver kamp om opmærksomheden og pengene, når folk skal vælge, hvor og hvordan de holder ferie næste år, forudser direktør Pernille Kofod Lydolph i Destination Bornholm. Arkivfoto: Jacob Jepsen
ERHVERV | Tirsdag 27. december 2022 • 12:37
Henrik Nielsen
Journalist
ERHVERV | Tirsdag 27. december 2022 • 12:37

Det er svært at forudsige turiståret 2023, mener direktør Pernille Kofod Lydolph i Destination Bornholm, blandt andet på grund af krigen i Ukraine, priserne på energi og folks privatøkonomi.

 

En kendt talemåde slår fast, at det er svært at spå, især om fremtiden. Det vides ikke, hvem personen bag de bevingede ord er, men på tærsklen til et nyt år opsummerer de meget fint Pernille Kofod Lydolphs tanker om turiståret 2023.

– Det er en omskiftelig tid og derfor meget svært at spå om. Hvor længe varer krigen i Ukraine? Hvor koldt bliver det hen over vinteren, og hvad betyder det for vores energiforbrug, og hvad efterlader det os med som forbrugere? Både håndgribeligt i penge, men også i form af tillid til fremtiden. Dybden af krisen kender ingen af os, siger direktøren i Destination Bornholm om sine forventninger til 2023.

Samlet set synes hun, at Bornholm er rustet til at blive udfordret. Mange virksomhedsejere har investeret i renoveringer og energiforbedringer, og der er skabt nye tiltag og produkter inden for blandt andet kunsthåndværk, fødevarer og friluftsliv, hvilket er med til at give gæster og opmærksomhed. Derudover har Folkemødet og de billigere færgebilletter givet øen et skub i den rigtige retning.

– Vi har sammen positioneret os godt i markedet, men jeg tror også, vi skal forberede os på, at der vil blive kamp om opmærksomheden og kamp om de penge, forbrugeren vælger at bruge. Mit håb er, at de internationale gæster vil være optagede af miljøhensyn og i mindre grad vil kigge mod Sydeuropa og lidt mere mod de nordlige breddegrader. Det kan give os nogle muligheder i forhold til et vigende dansk marked, fortæller Pernille Kofod Lydolph.

Bæredygtig ø

Turisternes fokus på miljø og klima er en stigende tendens, som Bornholm skal forstå og reagere på, hvis øen vil beholde sin position som yndet feriedestination, mener Pernille Kofod Lydolph. Det gælder både i ord og handling.

– Vi har en fælles opgave i at rykke på bæredygtighed og sikre sammenhængen mellem energiøen og det, vi kan levere på øen. Ikke kun på virksomhedsniveau, men også på øniveau, fortæller hun.

Konkret betyder det, at Bornholm skal huske at fortælle om de ting, man gør inden for den grønne omstilling.

– Vi skal ikke overgøre vores handlinger, men vi skal heller ikke lade være med at fortælle om, hvad vi gør. Det være sig udskiftningen af oliefyret, initiativer omkring at minimere madspild og meget mere. Fortællingen om Bornholm som bæredygtig ø skal til stadighed sikres substans og handling. Det kommer til at afgøre, om vi i fremtiden kan tiltrække gæster, som er med til at sikre vores detailhandel, sikre os en færgebetjening på det niveau, som vi kender i dag, og give os alle en masse oplevelsestilbud, siger Pernille Kofod Lydolph.

Derudover skal de bornholmske byer udvikles, så de komplementerer hinanden og nye områder af øen bliver bragt i spil, når turisterne skal vælge, hvad de vil opleve.

– Som eksempel kan jeg nævne, at vi i Hasle har etableret et udviklingsråd sammen med en række aktører, fordi vi i den kreds er enige om, at Hasle har potentiale til mere turisme, end det vi ser i dag. Der er sat aktiviteter i gang, og forhåbentlig kommer der endnu flere til i de kommende år, lyder det fra destinationsdirektøren.

Gerne på tysk

Ifølge Pernille Kofod Lydolph er Bornholms styrkepositioner de mange tilbud til turisterne og øens unikke natur, og evnen til at tænke på tværs af disse og at samarbejde er et aktiv, man skal værne om, mener hun.

– Det har bragt os langt og vil også gøre en forskel i fremtiden, siger Pernille Kofod Lydolph.

For eksempel ønsker Destination Bornholm, at Bornholm sammen bliver bedre til at tiltrække internationale gæster.

– Vi er fortsat meget afhængige af danske gæster, og bliver vi dygtigere til at tiltrække internationale gæster, så kan vi udnytte, at gæsterne på andre landemarkeder ikke altid holder ferie samtidig med os danskere. Men det kræver, at vi er bevidste om deres behov, hvad de vil have, og hvad de forventer af os, og at vi kan kommunikere – naturligvis på engelsk, men også meget gerne på tysk, siger direktøren.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT