– Vi skal ikke overgøre vores handlinger, men vi skal heller ikke lade være med at fortælle om, hvad vi gør. Det være sig udskiftningen af oliefyret, initiativer omkring at minimere madspild og meget mere. Fortællingen om Bornholm som bæredygtig ø skal til stadighed sikres substans og handling. Det kommer til at afgøre, om vi i fremtiden kan tiltrække gæster, som er med til at sikre vores detailhandel, sikre os en færgebetjening på det niveau, som vi kender i dag, og give os alle en masse oplevelsestilbud, siger Pernille Kofod Lydolph.
Derudover skal de bornholmske byer udvikles, så de komplementerer hinanden og nye områder af øen bliver bragt i spil, når turisterne skal vælge, hvad de vil opleve.
– Som eksempel kan jeg nævne, at vi i Hasle har etableret et udviklingsråd sammen med en række aktører, fordi vi i den kreds er enige om, at Hasle har potentiale til mere turisme, end det vi ser i dag. Der er sat aktiviteter i gang, og forhåbentlig kommer der endnu flere til i de kommende år, lyder det fra destinationsdirektøren.
Gerne på tysk
Ifølge Pernille Kofod Lydolph er Bornholms styrkepositioner de mange tilbud til turisterne og øens unikke natur, og evnen til at tænke på tværs af disse og at samarbejde er et aktiv, man skal værne om, mener hun.