Hvorfor skal man snydes, fordi man bor i Jylland?

Hvorfor skal man snydes, fordi man bor i Jylland?
Nikolaj Andersen betegner en ny dør, som er sat i af et lokalt tømmerfirma, som fuld af mangler og fejl. Foto: Anette Vestergaard
TOPNYHED | ABONNENT | 2. APR 2024 • 05:30
TOPNYHED | ABONNENT
2. APR 2024 • 05:30

En sommerhusejer fra Jylland overvejer at sælge sit hus på Nordbornholm efter tre år med mangelfuld rengøring efter udlejning og ting, der bliver ødelagt og forsvinder.

Hvorfor skal man snydes, når man bor i Jylland, spørger Nikolaj Andersen. Han købte for tre år siden et hus i Allinge for at leje det ud til turister. Nu overvejer han at sælge.

Den 49-årige social- og sundhedshjælper bor i Viborg, hvor han også driver en bed & breakfast. Nikolaj Andersen fortæller, at han har boet på Bornholm i 20 år, dels som barn, men også efterfølgende.

– Jeg er flyttet til og fra øen et par gange og kender øen rigtig godt. Jeg har mange venner og bekendte på Bornholm, og det er egentlig også derfor jeg har købt et sommerhus her, for måske at vende tilbage engang, når jeg bliver pensionist.

Nikolaj Andersen købte huset i Allinge i 2020 og fik det sat i stand. Derefter har han lejet det ud gennem udlejningsbureauet Novasol.

Efter tre sæsoner med udlejningsgæster og mangelfuld service fra udlejningsbureauets side er Nikolaj Andersen imidlertid tæt på at give op.

– Jeg overvejer at sælge huset næste år eller næste år igen, siger han.

Problemet er ifølge Nikolaj Andersen, at det er stort set umuligt at have en rolig nat, når man bor i Viborg og har et udlejningshus på Bornholm. I de tre år, han har lejet huset ud, har han stort set kun haft bøvl, siger han. Det gælder især i forhold til samarbejdet med Novasol, som er hans primære lokale samarbejdspartner hvad angår tilsyn og rengøring.

En dag i marts har Nikolaj Andersen taget turen fra Viborg til Bornholm for at besigtige huset efter, at der er blevet sat en ny terrassedør i, for anden gang. Men det er først og fremmest den løbende rengøring, den er gal med. Nikolaj Andersen mener ikke, at bureauets ansatte gør grundigt nok rent til, at huset ser præsentabelt ud, når der kommer nye gæster.

– Hver gang jeg kommer herover er jeg nødt til at ringe til dem og skælde ud. De overser køkkenskuffer og skabe. Der er brødkrummer overalt, sovseklatter på væggene, madrester på gulv og stole og store fedtefingre overalt, siger Nikolaj Andersen.



Nikolaj Andersen overvejer at sælge sit sommerhus i Allinge, fordi aftalen med udlejningsbureauet ikke lever op til standarden. Foto: Anette Vestergaard

 

Gør jeres arbejde

Når Nikolaj Andersen påpeger dette overfor udlejningsbureauet får han det samme svar hver gang: Vi beklager.

– Men jeg kan ikke bruge deres beklagelser til noget. Gør for pokker jeres arbejde. Det er det, jeg betaler jer for, siger Nikolaj Andersen, der har en fornemmelse af, at det går lidt for hurtigt, når der bliver gjort rent på skiftedagene.

– De skal være her i to timer, når de gør rent, men jeg har flere gange observeret, at de kun er her i 20 minutter. Dynerne ligger hulter til bulter.

En anden bekymring går på indboet, der enten forsvinder eller bliver ødelagt. Nikolaj Andersen hævder således, at han har fået ødelagt ting for over 100.000 kroner i sommerhuset de seneste to år.

– Det glemmer Novasol også at fortælle mig. Sidste år var der gået hul på terrassedøren, så jeg måtte have en ny, det kostede 40.000 kroner. Døren var blevet revet op af en vind, så den smadrede op i udendørslampen og ødelagde den, og hængslerne var røget af. Det kunne faktisk ikke laves, der måtte en ny i.

Listen over ødelæggelser, misforståelser og forglemmelser er lang. Udover terrassedøren er en anden dør røget i svinget. Folk slukker både for fyr og strøm, selv om der hænger sedler om, at det skal de ikke gøre, bestik forsvinder, glas går i stykker, og Nikolaj Andersen har måttet fjerne de fleste pynteting fra huset. De har det nemlig også med at forsvinde, sammen med de urtepotteskjulere, der er opstillet rundt omkring i huset på Nordre Borrelyngsvej.

– Jeg ved ikke, om de er gået i stykker, eller om gæsterne har taget dem med hjem, siger Nikolaj Andersen.

I tidens løb har Nikolaj Andersen haft mange samtaler med udlejningsbureauet om de ting, der er ødelagt eller forsvundet. Men hver gang melder bureauet pas.

– Novasol vil ikke have noget med tingene at gøre, når tingene går i stykker. Jeg ved ikke, om rengøringspersonale har set det, de melder aldrig noget tilbage til kontoret. Jeg hører aldrig noget, bortset fra en enkelt gang, hvor der var en figur, der var gået i stykker.

Svært med privat rengøring

Novasol kommenterer generelt ikke på enkeltsager, men udlejningsbureauets vicedirektør for portefølje, Kenn Rasmussen, har sendt et overordnet svar til Tidende:

"Hos Novasol er det vores vigtigste opgave at gøre vores gæster og husejere tilfredse, og derfor tager vi enhver feedback alvorligt. Vi forstår fuldt ud, at udlejning af private hjem er baseret på tillid, og det er vores prioritet at sikre, at husejere kan være trygge ved at overlade deres ejendom til os og vores gæster. Når vi bliver opmærksomme på et problem, undersøger vi derfor naturligvis grundigt, hvad der ligger til grund for den eventuelle problematik samtidig med, at vi forsøger at implementere konkrete tiltag for at rette fejlen og forbedre vores processer. Desuden evaluerer vi løbende vores procedurer for at forebygge fremtidige hændelser og sikre, at vi lever op til vores løfte om kvalitet og pålidelighed, hvilket også er tilfældet i denne sag."

– Det er en standardmail, og den kan jeg ikke bruge til noget, siger Nikolaj Andersen.

Han har overvejet at skifte udlejningsbureau, men tror ikke på, at det bliver bedre, og han har heller ikke haft held med at finde nogle lokale, der kan løfte opgaven med at gøre hans sommerhus præsentabelt, når der kommer nye lejere.

– Du kan heller ikke regne med privat rengøring. De melder sig syge, og så kan de ikke lige den dag, og så skal jeg finde andre på dagen. Det kommer aldrig til at gå, siger den frustrerede viborgenser.

At betegne udlejningen af sommerhuset i Allinge som bøvlet er en underdrivelse, siger Nikolaj Andersen.

– Det er kæmpebøvl med kæmpebøvl på. Jeg er tit oppe i det røde felt.

Nikolaj Andersen har overvejet at sætte forventningerne til udlejningsbureauet ned, men det er svært for ham at sænke standarden. Feriegæsterne, der har lejet huset, forventer helt rimeligt en høj standard, når de kommer frem, og dem har han ikke lyst til at skuffe.

– Jeg har et superlækkert luksussommerhus, og det skal bare køre.


 

 

 



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT