Sommerhusejer dropper Bornholm: Jeg har fået nok
En sommerhusejer fra Jylland har sat sit hus på Nordbornholm til salg efter fire år med mangelfuld rengøring, indbo, der forsvandt og senest en garage, der er brændt ned.
Hvorfor skal man snydes, når man bor i Jylland, spurgte Nikolaj Andersen i april. Han købte for fire år siden et hus i Allinge for at leje det ud til turister, men det har vist sig at afstanden har gjort det svært at få projektet til at fungere. Tillidskriser, bøvlede efterspil og problemer med udlejningsbureau og rengøring har gjort bornholmer-eventyret surt. Nu har Nikolaj Andersen sat huset på Ndr. Borrelyngsvej 22 til salg.
Den 49-årige social- og sundhedshjælper bor i Viborg, hvor han også driver en bed & breakfast. Han har dog boet på Bornholm i flere perioder af sit liv, og det var en af grundene til at han i 2020 købte et hus i Allinge og fik det sat i stand. Derefter har han lejet det ud gennem udlejningsbureauet Novasol.
Efter fire sæsoner med en række episoder med det, som Nikolaj Andersen betegner som 'uansvarlige udlejningsgæster og mangelfuld service fra udlejningsbureauet' har sommerhuseejeren fra Viborg givet op.
– Jeg har fået nok, siger han til Tidende.
Problemet er ifølge Nikolaj Andersen, at det stort set har været umuligt at have en rolig nat, når man bor i Viborg og har et udlejningshus på Bornholm. I de fire år, han har lejet huset ud, har han kun haft problemer, siger han. Det gælder både kvaliteten i rengøringen hen over sæsonen, som ifølge Nikolaj Andersen har været mangelfuld, og det gælder også almindelig opmærksomhed på indboet i huset, som ifølge sommerhusejeren forsvinder eller bliver ødelagt, uden at rengøringspersonalet rapporterer det ind til udlejningsbureauet.
Garage brændt ned
Nikolaj Andersen har desuden kæmpet med at få afsluttet en sag med en lokal håndværker, som ifølge Andersen var uvillig til at rette op på en række småskader, som opstod i forlængelse af udskiftningen af en terrassedør. Døren fra alrummet ud til terrassen var i foråret blevet ødelagt af nogle gæster, og derfor blev der sat en ny dør i.
Det løste imidlertid ikke problemet, fortæller Nikolaj Andersen.
– Den nye dør kunne ikke åbne og lukke ordentligt, der var ridser på gummilisterne, og de lavede også ridser i mit klinkegulv og på trappen op til terrassen, fortæller han.
Disse forhold er i mellemtiden blevet udbedret, men Nikolaj Andersen har nu opgivet at drive udlejningsvirksomhed på Bornholm.
Han har svært ved at udpege en enkeltstående grund til beslutningen. Men afstanden er lang og han har mistet lysten til at tage den lange tur fra Viborg for at blive mødt af ubehagelig overraskelser, hver gang han kommer frem til huset i Allinge.
– Senest var det garagen, der brændte ned, fordi en havemand havde lyst til at lege med ukrudtsbrænderen, fortæller han. Det kostede ifølge sommerhusudlejeren 7.600 kroner i tabt lejeindtægt, fordi strømmen og det varme vand gik i et døgn.
Køber to sommerhuse på vestkysten
Hvad angår indboet hævder Nikolaj Andersen, at han har fået ødelagt ting for over 100.000 kroner i sommerhuset de seneste fire år. Udover terrassedøren er en anden dør blevet ødelagt, og Nikolaj Andersen har jævnligt oplevet, at bestik forsvinder, glas går i stykker, og effekter som urtepotteskjulere, vaser og andre pynteting, der var opstillet rundt omkring i huset, er forsvundet.
Nu har Nikolaj Andersen sat huset på Nrd. Borrelyngsvej til salg for 4,3 millioner.
– Jeg køber to luksussommerhuse i Vestjylland i stedet, siger han.
SVAR FRA NOVASOL
Novasol kommenterer generelt ikke på enkeltsager, men udlejningsbureauets vicedirektør for portefølje, Kenn Rasmussen, sendte i april følgende svar til Tidende:
"Hos Novasol er det vores opgave at gøre vores gæster og husejere tilfredse, og derfor tager vi enhver feedback alvorligt. Vi forstår fuldt ud, at udlejning af private hjem er baseret på tillid, og det er vores prioritet at sikre, at husejere kan være trygge ved at overlade deres ejendom til os og vores gæster. Når vi bliver opmærksomme på et problem, undersøger vi derfor naturligvis grundigt, hvad der ligger til grund for den eventuelle problematik samtidig med, at vi forsøger at implementere konkrete tiltag for at rette fejlen og forbedre vores processer. Desuden evaluerer vi løbende vores procedurer for at forebygge fremtidige hændelser og sikre, at vi lever op til vores løfte om kvalitet og pålidelighed, hvilket også er tilfældet i denne sag".
– Det er en standardmail, og den kan jeg ikke bruge til noget, sagde Nikolaj Andersen dengang.

MEST LÆSTE

En rujnnpolta
En lille trind, nærmest rund kvinde
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration