Auktionshusets problemer gjorde, at det mandag meldte ud til sine kunder, at man for anden gang inden for tre måneder udskyder kundernes ventetid på gevinst efter et salg. Dermed er Lauritz gået fra 30 til 60 dages betalingstid. Det skriver BT.
Og det vækker kritik hos Forbrugerrådet Tænk, ikke mindst fordi auktionshuset har en forretningsmodel, hvor kundernes gevinster ved salg bliver brugt som en slags kassekredit til at finansiere forretningens daglige drift.
– Kunderne låner penge til virksomheden, uden de har accepteret det, og de får ikke selv noget ud af det. De bliver ikke kompenseret for den øgede ventetid, og deres penge bliver taget som gidsel. Vi syntes allerede, det var problematisk, første gang Lauritz forlængede ventetiden (fra 30 til 40 dage, red.), siger Martin Bruun-Houmølle til BT.
I forbindelse med sagen fra Bornholm, som Tidende omtalte i marts, fortalte Lauritz, at inflationen og den aktuelle forbrugskrise, der er udløst af krigen i Ukraine, er blandt årsagerne auktionshusets problemer. Også vinterens el- og varmeregninger spillede ind, forklarede Lauritz' finansdirektør Preben Lindgaard til Tidende.