Er Lauritz i problemer: Hvor er mine penge?

Er Lauritz i problemer: Hvor er mine penge?
Antikvitetshandler Michael Schjerbeck undrer sig over, hvad der sker i auktionshuset Lauritz. Arkivfoto
NYHED | ABONNENT | 17. MAR 2023 • 05:30
Tommy Kaas
Digital chef
NYHED | ABONNENT
17. MAR 2023 • 05:30

Auktionshuset Lauritz, der har indleveringssted i Rønne, kæmper med at betale sine kunder efter salg. Bornholmer har ventet på udbetaling siden januar.

Antikvitetshandler Michael Schjerbeck, der er indehaver af Nexø-butikken Sommernips og Spindelvæv og Antik Bornholm, går og venter. Og venter.

Den 18. januar skulle pengene fra to salg hos auktionshuset Lauritz være havnet på hans konto, og den 2. februar skulle der være udbetalt hans tilgodehavende fra et tredje. Men på trods af, at han flere gange har rykket auktionshuset for pengene, er der altså ikke sket noget.

Og Michael Schjerbeck er langt fra den eneste, der går og venter på penge fra auktionshuset. Et kig på Trustpilot, hvor brugere kan give anmeldelser af forretninger, afslører et hav af utilfredse kunder.

– Det klæder ikke Lauritz med denne forretningspolitik.

– Det er ikke optimalt.

– Aldrig har jeg dog oplevet så ringe en betjening fra en administration.

Sådan lyder nogle af Trustpilot-kommentarerne fra kunder, der venter på penge fra Lauritz.

Og Michael Schjerbeck er helt på linje med dem.

– Et firma af deres størrelse skal altså have penge til at udbetale deres kunder. Varerne er jo solgt, så pengene burde være der – med mindre de er blevet brugt til noget andet, siger han.

Store problemer

Lauritz er tidligere blevet meldt i problemer. Senest skrev Berlingske i januar om kunder, der ikke fik udbetalt deres penge efter salg, og avisen kunne berette, at det var en presset økonomi i auktionshuset, der gjorde, at folk ikke fik deres udbetalinger rettidigt.

Den pressede økonomi skulle blandt andet skyldes, at virksomheden for nogle år siden optog et stort lån for at kunne købe flere auktionshuse i Sverige. Efterfølgende har Lauritz kørt med en forretningspraksis, hvor kundernes penge har fungeret som en form for kassekredit, lød det i Berlingske.

På den måde bruger auktionshuset kundernes penge i den daglige drift til blandt andet at betale regninger, skrev Berlingske.

Michael Schjerbeck giver ikke meget for auktionshusets politik.

– Jeg har været kunde der i mange år, men har skruet ned for mit salg de seneste år, fortæller han.

– Jeg synes, at de har problemer på flere områder – også med deres vurderinger og salg.

Antikvitetshandleren henviser til et af sine seneste salg, hvor et maleri af den anerkendte kunstner Johannes Hofmeister først blev vurderet til mere end 6.000 kroner uden at kunne sælges. Det var derfor på auktion af flere omgange og endte med et hammerslag på 2.400 kroner. Efter salær giver det 1.890 kroner til sælgeren – eller, det burde have givet 1.890 kroner til sælgeren.

Men pengene er altså – ligesom fra to andre salg – ikke dukket op på Michael Schjerbecks konto. I alt har han tilgodehavende for næsten 3.000 kroner.

"De skal betales nu", står der i Michael Schjerbecks seneste rykker, som blev sendt til Lauritz onsdag.

Vupti!

Og torsdag fortæller Lauritz' finansdirektør Preben Lindgaard så til Tidende, som har henvendt sig til auktionshuset, at pengene er på vej til Michael Schjerbeck. De tre tilgodehavender, som ellers i ugevis har været for gamle, er nu endelig blevet ekspederet.

– Det er korrekt, at vi har afregnet en mindre andel af vores sælgere med en forsinkelse de seneste måneder, hvilket selvsagt ikke modsvarer den service, vi sædvanligvis yder, skriver Preben Lindgaard i en mail.

Årsagen er inflationen og den aktuelle forbrugskrise, der er udløst af krigen i Ukraine, forklarer han. I auktionsbranchen kan sådan en krise udløse, at flere begynder at indlevere varer til salg for at tjene lidt ekstra, mens købelysten i den anden ende bliver svækket, fordi der er færre penge i omløb. Derfor kan mange auktioner ende uden et hammerslag.

De højere el- og varmeregninger, som danskerne har måttet slås med i vinter, har også spillet ind.

– Når vi hos Lauritz går fra en periode med høje salgstal til en periode med lavere salgstal, skal vi foretage store betalinger til sælgere vedrørende perioden med høje salgstal, medens der i perioden med lavt salg bliver indbetalt mindre fra køberne. Normalt giver disse fluktuationer ikke anledning til forsinkelser i sælgerafregninger, idet vi tager hensyn til forholdet i vores planlægning. Faldet i salget i november og december var mere pludseligt og brat end det, vi har oplevet gennem vores 22 leveår, hvilket har betydet, at nogle sælgere har modtaget deres betalinger med forsinkelse, lyder forklaringen fra Preben Lindgaard, som desuden fortæller, at mange købere på det seneste har ventet længere med at betale deres regninger, end de tidligere har gjort.

– Uanset årsager er det selvsagt utilfredsstillende, at vi har set en periodisk forsinkelse af visse afregninger. Det er vi de første til at beklage, lyder det fra finansdirektøren.

Lauritz vurderer, at forsinkelsen i udbetaling til auktionshusets sælgere vil stoppe, når købelysten vender tilbage.

Finder varer på Bornholm

Lauritz har en filial i Rønne, hvor man kan indlevere varer til auktion. Det er Niels Lau, der står som indleveringsmand for virksomheden. Han afviser at kommentere sagen og henviser i stedet til Lauritz' pressetjeneste.

Michael Schjerbecks sag om udbetaling stammer i øvrigt fra Lauritz' afdeling i Roskilde. Hvis man indleverer på Bornholm, kommer varerne til salg hos auktionshusets Næstved-afdeling.