Men selvom det er et svimlende antal overnatninger i et stort antal sommerhuse, så taler tallenes udvikling deres eget sprog. I år 2019 var der nemlig 58 sager, der indgik til ankenævnet, året efter var der en del flere - nemlig 100 klager, og i år 2021 blev hele 132 sager bragt for ankenævnet.
Det er altså mere end en fordobling i sager, der simpelthen ikke har ladet sig gøre at løse i dialog mellem udlejningsbureau og gæst. Fordoblingen er sket på baggrund af corona, fortæller Pia Loft.
– Der har været rigtig mange udlejninger i forbindelse med corona, og så har udlejerne haft de samme problemer som alle andre, med at mange har været syge eller hjemsendt på grund af nærkontakt, så det er helt naturligt, at tallet er steget.
– Indtil videre ser det ud til, at 2022 lander på cirka det samme niveau som vi havde i 2019 med omkring 60 sager om året.
Tallene viser ikke, hvor mange der har klaget til udlejningsbureauet og fået en kompensation, men udelukkende de sager, der er endt i en blindgyde, fordi gæsten ikke har oplevet, at deres klage er blevet behandlet tilfredsstillende.