Og netop hovedrengøring gennemføres hos Novasol to gange om året - om foråret og om efteråret. Det betyder dog, at gæster, der ankommer sent hen på sommersæsonen kan ankomme til en ferielejlighed, der har haft rigtig mange forskellige hold gæster igennem siden sidste hovedrengøring.
– Hvis der er brug for en hovedrengøring udover de to, så gør vi det efter behov, og så håber vi selvfølgelig, at det er os selv, der opdager behovet, så det ikke er gæsterne, der skal gøre opmærksom på det, siger Per Brogaard.
Novasol har 2.000 rengøringsfolk ansat, og det antal suppleres af et stort antal professionelle rengøringsfirmaer. Engang i fremtiden er det tanken at sommerhusgæsterne ikke skal have muligheden for selv at gøre rent, for det er faktisk ofte, når de selv gør rent, at der er problemer, fortæller den kommercielle direktør.
– Vi vil gerne optimere på, hvordan vores rengøringsfolk læres op, og nå frem til, at det kun er os, der står for rengøringen. Men der er jo mangel på arbejdskraft, så så det er svært at finde personale til at gøre rent, siger han.
Han opmuntrer til, at man kontakter Novasol, hvis der er problemer med rengøringen. Det fremgår dog på Novasols trustpilot, at det kan kræve stor tålmodighed at komme igennem til Novasols kundeservice.
– Vi forsøger hele tiden at optimere på at have nok medarbejdere, der kan besvare opkald, men der er jo nogle tidspunkter, hvor der er meget gang i telefonerne, og andre tidspunkter, hvor der nærmest ikke er nogen, der ringer, så det er en svær balance, siger Per Brogaard.