– Vi føler også, at bornholmerne allerede er hårdt ramt af prisstigninger fra flere sider. Vores mål er derfor at styre udenom de ekstraordinære stigninger, i hvert fald så længe det overhovedet er muligt, siger Morten Holten.
Alle forsikringsselskaber oplever for tiden, at deres skadeudgifter stiger på grund af inflationen, der særligt har ramt reservedele til biler, byggematerialer og andre forbrugsgenstande. Flere selskaber har derfor hævet priserne på forsikringspræmier med helt op til 15 procent.
Også her er Bornholms Brand dog lidt mere heldigt stillet end andre selskaber, siger Morten Holten.
– For hver 100 kroner vi betaler til en skade, er 50 procent groft sagt materialer og 50 procent løn til håndværkere. Når selskaber opererer med stigninger på mellem 10 og 15 procent på hele præmien, så går cirka 60-70 procent til at dække skadeudgifter og heraf kun cirka 50 procent til at dække inflationsramte materialer, siger han.
En anden forskel mellem Bornholms Brand og en del andre forsikringsselskaber består ifølge Morten Holten i, at nogle selskaber lever med større krav til at tjene penge til ejerne, end Bornholms Brand gør.
– I det nuværende marked ser vi stor forskel på de børsnoterede selskaber og de mindre gensidige selskaber, som er drevet ud fra andelstanken. De første bliver i en vist udstrækning målt på evnen til at skabe værdi for aktionærerne – og de andre på evnen til at skabe værdi for kunderne, siger han.
Endelig benytter Bornholms Brand ifølge Morten Holten den mest lempelige af de to måder, som forsikringsselskaber kan hæve priserne på sine præmier på.