Vil Ewii kun skabe merværdi i Jylland?

Vil Ewii kun skabe merværdi i Jylland?
Udsigt over Kolding. Arkivfoto
KOMMENTAR | ABONNENT | 15. APR 2024 • 19:00
Af:
Ryan Andersen
Melsted
KOMMENTAR | ABONNENT
15. APR 2024 • 19:00

Ryan Andersen i Melsted foreslår en ændring i Ewiis formålsparagraf, så Bornholm får en mere fremtrædende plads.

Kære Lars Bonderup Bjørn, Ewii. Jeg skriver til dig på baggrund af Trefors El-Net Østs udkast til investeringsplan. Der er jo tale om omfattende investeringer. Bare inden for de kommende fem-seks år en halv milliard kroner. Penge, som vi forbrugere skal betale.

Men samtidig vil de store investeringer jo også betyde, at værdien af Ewiis elnet på Bornholm vil stige betydeligt. Da nettet er Ewiis ejendom, rejser det spørgsmålet, om Ewiis formålsparagraf. Formålsparagraffen siger jo klart, at formålet med Ewii og Trefor er at skabe værdi i Trekantsområdet, hvor Ewii har hovedsæde. Bornholm er ikke nævnt med et ord. Så sagen er i al sin enkelthed, at Ewii gennem tarifferne og investeringerne skaber merværdi i det bornholmske el-net for mange millioner - En merværdi, som EWII på sigt kan kapitalisere og - som der står i formålsparagraffen - skabe værdi i Trekantsområdet. Og det er så for bornholmernes penge, hvilket ikke er rimeligt.

Jeg vil derfor kraftigt opfordre dig til at søge formålsparagraffen ændret, så Bornholm indgår som et område, hvor Ewii vil skabe merværdi.

Jeg er fuldt bevidst om, at det er en afgørelse, der skal træffes af repræsentantskabet, og der formentlig er en del modstand mod det blandt jyske medlemmer af repræsentantskabet. Hvilket jo kan få dig til at svare, at ændringer i formålsparagraffen ikke er dit bord. Og det har du så formelt ret i. Men jeg tror nu også, at hvis direktionen og direktøren siger til repræsentantskabet, at sådan ønsker Ewii det, så bliver der lyttet. Så jeg vil kraftigt opfordre dig til at sende det signal til repræsentantskabet og os på Bornholm, der undrer os over formålsparagraffen. Det vil være et rigtigt stærkt signal ikke mindst til det bornholmske samfund, hvor vi har svært ved at se retfærdigheden i formålsparagraffen, ikke mindst da vi bornholmere betaler hele gildet gennem tarifferne. Så jeg glæder mig til at høre dig sige til repræsentantskabsmødet 30. april, at Ewii ønsker at ændre formålsparagraffen.

På forhånd tak, og i øvrigt tillykke med det flotte regnskab.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT