Ulven kommer - eksperterne

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 7. september 2025 • 15:30
Af:
Claus Larsen-Jensen
gruppeformand for Socialdemokratiet i kommunalbestyrelsen
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 7. september 2025 • 15:30

De bliver ved med at sige, at alting går galt.

Aldrig så snart har en enig kommunalbestyrelse vedtaget budgettet for 2026, og undgået besparelser på velfærdsområderne, så kan man rydde en forside i Bornholms Tidende med en udtalelse fra en kommunal ekspert om, at de kommende år økonomisk set ser forfærdelige ud. Ulven kommer - sidste chance.

Kloge-Ågerne

Jeg lytter gerne til folk, der er klogere end mig. Jeg lytter også gerne til eksperter, men der har nu nærmest udviklet sig en professionel hær af eksperter og kommentatorer, som kloger sig om, at hvis fremtiden ser sådan ud, så går det galt.

Ind i mellem bliver jeg lidt træt af Kloge-Ågerne.

Har de da ikke ret i, at økonomien for de kommende år for Bornholms Regionskommune ser voldsomt presset ud? Jo, men derfra kan man ikke slutte, at så bliver det også sådan. De er iagttagere ud fra den aktuelle situation.

Alle ved det

Der er ingen i kommunalbestyrelsen og direktionen, som ikke er klar over, at der foreligger en udfordring for den nye kommunalbestyrelse i de kommende år. De sidste 4 år har jo reelt også været præget af de samme kedelige udfordringer med besparelser og begrænsede muligheder for forbedringer

Og udfordringerne skal tages alvorligt. Men. Da vi lagde budgettet for 2026 og skulle også forsøge at lægge et budget for de kommende år – de såkaldte overslagsår, så var vi i kommunalbestyrelsen klar over, at der for de kommende år er nogle ubekendte.

Alle kommuner er lige nu i gang med at gennemføre 4 store reformer på Beskæftigelses-, Sundheds-, Ældre- og Folkeskoleområdet. Der er endnu ikke en afklaring af, hvordan det økonomisk falder ud mellem staten og kommunerne. Det er derfor svært at indregne konkrete tal for de kommende år. Målet med reformerne er, at der skal fjernes opgaver, som kan frigøre ressourcer, men at gennemføre de ændringer, der skal ske, tager tid.

Derfor har kommunalbestyrelsen valgt at sikre ro på disse områder til at gennemføre reformerne. Det har vi skønnet var klogt og fornuftigt, så ledere og medarbejdere fik ro hertil.

Modspørgsmålet

Spørgsmålet til eksperterne er: Skulle vi i kommunalbestyrelsen nu ikke - efter i de 3 foregående år har skulle spare - benytte muligheden i 2026, hvor sparekravet var mindre end i de foregående år, til at sikre velfærdsområderne?

Det tror vi, at disse områdernes ansatte og ledere samt bornholmerne trænger til.

Kunne kommunalbestyrelsen alternativt have gået hårdt til stålet og skåret ned på en masse af hensyn til de kommende år?

Teoretisk set ja, men det er og var der ingen politisk vilje til

Kommunalbestyrelsen undgik nogle driftsbesparelser ved at lånefinansiere nogle større anlæg, men det skønnes da i orden, at anlægsudgifter ikke behøver at belaste et enkelt budgetår. Vi køber jo personligt heller ikke et hus eller en bil over et års indkomst.

Læg mærke til det

Man skal også lægge mærke til, at der faktisk som led i budgettet blev truffet beslutninger, som rækker længere fremad. Der ses på kommunens organisation og administration som følge af BDO’s Administrationsanalyse. Det er vedtaget at igangsætte et arbejde, der kan sikre, at der kan blive færre kommunale bygninger. Der er fokus på effektiviseringer med digitale løsninger, Kunstig Intelligens og velfærdsteknologi.

Jeg er overbevist om, at indsatsen skal optones på disse områder de kommende år, for vi kan som kommune ikke blive ved med bare at skære på alle områder år for år. Jeg er overbevist om, at De fleste medlemmer af kommunalbestyrelsen, de ansatte og lederne i kommunen er lede og kede af de årlige sparekataloger.

Det skaber hvert år utryghed, stress og usikkerhed hos de ansatte og borgerne. Og vi har jo set, at spareforslag kommunalbestyrelsen 3 gange før har hældt af brættet, dukker op for fjerde gang. Det skal vi væk fra.

Og så skal der være styr på drifts- og anlægsbudgetterne, så kommunalbestyrelsen ikke, når der skal laves budget, også lige skal finansiere store økonomiske overskridelser.

Vi er overbevist om, at vejen frem ikke er mere af det samme, men at vi tænker kommunen anderledes og gennemfører de ændringer, som kan føre dertil, så de udfordringer, der er, økonomisk kan håndteres.

Debatredaktørens bemærkning

Dette indlæg er ikke underlagt retningslinjerne for valgkampsdebatten, da det fokuserer på det netop indgåede budgetforlig for 2026.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT