Allerede i juni forlod øens stære rederne, de spiste kirsebær, inden de rejste videre mod sydvest til Tøndermarsken og omlagde kosten til fede larver af stankelben.
Der kommer i september store flokke af russiske og finske stære til Bornholm, de spiser havernes sorte morbær og fede figner. Når de er spist i oktober, flyver de ligeledes til marsken i Sønderjylland og skifter føde.
Mange fugle flyver sydpå i september. Den lavere temperatur og kortere dage kan være det, som starter trækket. Derfor kan himlen være fyldt med svaler, rovfugle og gæs. De første trækkende gæs om efteråret er altid svenske canadagæs.