Tager vi vores ansvar alvorligt?
Vi må hoppe på processen!
Først tillykke med vores nye affaldssystem, hvilket jeg kun kan håbe bliver en succes - men det er kun et meget lille skridt hen imod en bæredygtig ø.
Klima på langt sigt
Lever Bornholm op til det ansvar, der skal til for at langtidssikre et bedre klima og en ren natur?
Det mener jeg helt afgjort ikke, at vi den gør.
Alt for mange af vores landmænd - ikke mindst svineavlerene - spreder tusindvis af liter gylle og pesticider på markerne, og alt for meget af det havner i vores grundvand og ude i Østersøen med den konsekvens, at vi allerede nu har områder i Østersøen uden nogen form for liv Det er et problem, der blot bliver værre, som tiden går.
En stor del af gyllen kommer fra de 520.000 svin, der årligt tager en tur til slagteriet i Rønne. (gad vide hvor meget forurening, der kommer derfra?).
Hvorfor ikke økologi?
Men hvad er så årsagen til, at landbruget ikke tager økologien til sig, og dyrker økologiske madvarer - herunder mælk og svinekød?
Jeg tror, at vi kan lave en rigtig god forretning, hvis alle svin herovre blev opfostret fritgående og økologisk. Det vil betyde kød med mindre fedt og flere muskler. Jeg er sikker på, at det kan blive en succes, og hvor en stor del af køberne er fra de yngre årgange, hvor salget af økologiske produkter er øget mærkbart.
Forarbejdning?
Men er det reelt muligt at forarbejde økologiske madvarer herovre?
Det kan jeg være bange for ikke er muligt. Er det muligt, at Danish Crown kan adskille slagtningen af svinene på slagteriet, så de økologiske svin bliver slagtet for sig - hvis ja, er det så ikke noget, der kan sættes i værk hurtigst muligt?
Det samme gælder mælkeproduktionen i Klemesker, hvor økologisk mælk ikke er en del af sortimentet, hvilke bare er rigtigt ærgerligt.
Hvordan?
Men hvad kan årsagen til , at landbruget ikke overgår til økologisk drift? Er det økonomien, der er årsagen, eller er det, fordi det vil blive besværligt for landbruget at indføre økologi?
Det første, der bør ske, er, at udledning af pesticider og gylle stoppes, inden det når Østersøen. Det er kun muligt, hvis spredningen af gylle og pesticider minimeres, hvilke kun er muligt, hvis en meget stor del den nuværende svineavl forsvinder.
Der skal også udlægges randzoner langs vores søer, åer og ikke mindst ud imod Østersøen - et tiltag, der vil have en stor effekt.
Jeg tror, at de fleste landmænd godt er klar over problemets alvor, og at de fleste af dem gerne ville overgå til økologi, hvis økonomien hang sammen.
Vores ansvar
Her har vi forbrugere en opgave - nemlig at købe de økologiske varer, selvom prisen bliver lidt højere på både mælk og svinekød.
Men opgaven kan ikke vente mere, og vi må alle hoppe på processen og virkeliggøre, at Bornholm forsat er et dejligt sted med rent vand i Østersøen.

Styrk regionerne
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration