Pava vil redde Bornholm med en app
Kunstneren har fundet på et ganske særligt tiltag, der kan sætte tryk på kedlerne på de langsomme Bornholm og bringe økonomien på ret kurs.
Det var søndag i går. Ja en utrolig smuk 1. september. Må resten af efteråret blive ligeså smukt.
Allerede fredag tikkede en mail ind fra Kristoffer: ”Kære Pava, skriv om transport til mandag. Vi skal ikke have nogen unødig provokation denne gang. Jeg har besvær nok med dig i forvejen, og vil bede dig sende artiklen til min indbakke tidlig søndag.”
”Nå” skrev jeg tilbage til Kristoffer. Transport lyder kedeligt. Men jeg prøver. Slap af.
Men. Jeg har en løsning på transport - en løsning der forlængst er implementeret i store dele af verden, og som også har været det i Danmark - indtil man gjorde det forbudt.
Alle nye ideer er lig med nye store suceer. Men det må ikke give konkurrence, for så gør staten det forbudt.
Det er det nemmeste, man kan i Danmark: Gøre det forbudt. For så er vi på den sikre side.
Uber-tjenesten blev hældt på porten og ud af vagten - vi skal ikke have vækst her og slet ikke med jer.
I dag findes et utal af forskellige services, der bringer alt fra breve, sokker, mad - ja alt mellem himmel og jord bringes ud - og kan bestilles hos disse firmaer. Ja, selv den brune sovs fra Spar, hvis du har fucket sovsen op.
Den kan bringes ud, og 10 minutter efter har du den ved din hoveddør.
I Asien holder der på hvert gadehjørne mindst 10 scootere klar til at køre via deres mobil app. Alt kan bringes ud 24-7 365 dage om året.
Vil du have mad fra KFC eller smøger fra 7/11 eller Viagra bragt ud, så har du det 15 minutter efter, at du har bestilt det.
Men de kører jo også med folk, der bestiller en vogn via Grab eller en af de mange andre aktører, der er på markedet for kørsel og transport. Her kommer min pointe. Markedet for kørsel og transport her på Bornholm er elendigt. Så lad os tænke i nye baner eller gentænkte dem - eller endnu bedre etablere den omgående her på Øen.
For du har altså en bil fem minutter efter, at du har bestilt overalt i disse lande - og hvorfor ikke her også?
Forestil jer nu, at Bornholm laver sin egen Graap Uber app. Vi kan kalde den FASTTRACKBORNHOLM
Ja, en tjeneste hvor pensionisten eller den unge nye billist, den arbejdsløse og så videre kan melde sin bil ind som en taxi eller transportservice. Ja, selv en kunstner kunne køre lidt, mens malingen tørrer. Øen har en alt for langsom og elendig offentlig transport dækning, og de få taxier, der er, dækker slet ikke behovet - og er tilmed alt for dyre.
Det skal ikke koste en formue at tage fra Rønne til Nexø og hjem igen for for eksempel at tage ud at spise.
Gør man det i dag er det samtidig med en stor risiko for at vente på overhovedet at kunne komme hjem igen.
For det kan sagtens tage tre timer inklusive ventetiden at finde en vogn eller anden transport.
Vi skal her på Øen have vores egen transport app, FATSTRACKBORNHOLM app’en.
Tænk på hvor mange mennesker, der pludselig kunne komme fra A til B på kort tid uden at skulle tilbringe to timer i bussen - eller betale en formue for en taxi fra Rønne til Nexø.
Forestil jer, at vi havde 200 eller 300 private aktører, der med deres biler kan melde sig ind i kørselsordningen og udbringnings-systemet. Ja foretil jer hvor kæmpe stort et boost dette kunne give til alle her på øen.
Jeg kender mange, der ikke kommer ud for eksempel at spise - fordi transportmulighederne er elendige og ventetiden er alt for lang. Med denne ordning kunne alle vores gæster blive transporteret rundt på hele øen, og se og opleve alt det, den kan.
Det gælder os alle og også turister, der godt vil købe en ekstra flaske, når de nu er ude. Men der er jo lige det der med at køre hjem igen selv og spiritus.
I de lande, hvor man for længst har rullet dette koncept ud, har i 100.000 mennesker skabt sig en indtægt og et nyt job - nemlig ved at køre med folk, bringe mad ud og så videre.
Landene har oplevet økonomisk fremgang, fordi det pludselig bliver så nemt at komme fra A til Z eller få bragt sin mad ud - uanset hvor man er - eller blot komme hjem igen.
Det en politisk beslutning. Det ved jeg. Men Bornholm kunne være en prøveklud med sin egen kørselsapp.
Taxifolket og de få, der er tilbage på øen, skal kompenceres af staten selvfølgelig. For det vil give dem et tab. Men de økonomiske fordele ville langt langt overgå dette, skabe mange flere arbejdspladser, flere turister, flere tilflyttere og en kæmpe vækst i den bornholmske økonomi.
For det ikke nok at være kendt som en grøn energi- og smuk ferieø. Det forbliver en drøm.
For transporten halter og er som en Toms Skildpadde overalt her på øen. Den skal skal opdateres.
Det kan vi med dette indlæg og denne ide sagtens gøre. Og mon ikke mange, der ønsker at være en del af denne transportordning, frivilligt vil melde bilen ind med det samme og tjene en ekstra skilling enten på at hente eller bringe.
Man sænker prisen væsenligt på denne ordning og skal ikke længere betale en formue for at spontant at gå ud at spise eller danse eller noget helt tredje.
Men vigtigst af alt er, at man ved, man kan få en vogn, og at den holder der inden for 10 minutter altid.
Det gør de i Asien, fordi de forlængst har set fordelene ved dette system.
I lande som Thailand holder den service, som jeg sagde, tusindvis i gang, og ingen mennesker eller turister venter på at komme videre ud at se næste eventyr - og de som har eventyrene, får bragt kunder ind i butikken.
Lad os bringe dette setup til øen og opleve en eksplotion i væksten her på lille Bornholm. Det vil blive inden for alle brancher, vi ville opleve dette. Lad os gå i gang nu politikere.
Hilsen Poul Pava...


NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration