Ordnung muss sein – også når man er 88 år og hobbyfisker

SYNSPUNKT | ABONNENT | 14. AUG 2022 • 18:26
Af:
Ivar Holm
Rønne
SYNSPUNKT | ABONNENT
14. AUG 2022 • 18:26

Fiskene er nok ligeglade med, om de er et par centimeter kortere eller længere, når de ligger på stegepanden.

 

Jeg har en god ven på Nørrekås Bådehavn i Rønne. Han 88 år og har i sit arbejdsliv ernæret sig som håndværker. I sin fritid har han dyrket hobbyfiskeri. Det gør han stadig. Det er for dumt, han burde vide, at i hans alder skal man lave perlebroderi og klage over hjemmehjælpen.

Det er de færreste dage om året, at der kan fiskes med en 15 fods jolle på Bornholms åbne, vestvendte kyst, men i sommeren 2021 lykkedes det min ven at få et par garn i havet. Da han efter endt røgtning anløber Nørrekås, popper der et par fiskeribetjente frem fra deres skjul. Herefter afsløredes det, at han havde nogle fisk i jollen, som var mindre end det fastsatte mindstemål. Efter behørig kontrolmåling og optælling blev fiskene genudsat og svømmede tilbage til der, hvor de kom fra.

Alle med blot det mindste kendskab til naturen ved, at en spandfuld fisk mere eller mindre ikke har nogen ressourcemæssig betydning, og fiskene er nok også ligeglade med, om de er et par centimeter kortere eller længere, når de ligger på stegepanden.

Min ven endte ved Retten på Bornholms med en påstand om, at han skulle have 5.000 kr. i bøde og frakendes retten til at fiske i seks måneder. Fornuftigvis fastslog dommeren at under hensyn til hans alder, skulle han ikke have nogen karantæne. Min ven vidste, at han skulle have en over næsen, men var glad for at bevare retten til at drive sit fiskeri.

Anklagemyndigheden var ikke tilfreds. Den ankede sagen. Den 15. juni 2022 kom Landsretten til Bornholm, og fratog ham retten til at fiske i seks måneder. Så efter et langt liv uden konflikt med myndighederne, betaling af skat, aftjening af værnepligt o.s.v., sidder min 88-årige ven nu i sit livs efterår med en god del af sin folkepension beslaglagt til at betale bøde, sagsomkostninger, sagfører, og det værste – frataget retten til at dyrke sin hobby. Anklageren fremførte, at der skulle statueres et eksempel, da der foregik et massivt ulovligt fiskeri i de jyske fjorde. Monstro dette stopper, fordi en bornholmsk pensionist får frataget sin fiskeritilladelse?

Fiskerikontrollen må have for store bevillinger, når man bevarer en permanent kontrol med mandskab, kontor, biler, gummibåd og droner på Bornholm. Den sidste erhvervsfisker er stoppet, og fiskefabrikkerne er flyttet til udlandet. Tilbage er ”frikadellefabrikken” i Hasle, et par steder med produktion af kryddersild, en enkelt fiskebutik samt lidt sommerbutikker. Dette, sammen med hobby/fritidsfiskeriet, burde kunne kontrolleres af et rejsehold.

Som det er i dag, er man åbenbart nødt til at chikanere ganske almindelige menneskers hobbyvirksomked for blot at få en smule på dagsrapporten.

Jeg græmmes.