Både i trods og for at være noget for sit publikum skød flere festivaler i stedet mindre arrangementer i gang. I Skanderborg blev Smukfest med skanderborgensisk sans for ordspil til Småfest, og her på Bornholm blev Wonder så i år til Sound of Summer, smukt sat i scene af et triumvirat af Wonder selv, Musikhuzet og TV 2 Bornholm.
Stor tak for det. En festival er en hyldest til det løsslupne liv, en antidagligdag som det hedder med endnu et Skanderborg-ord – et minde om den verden, som vi ikke bare havde, men også tog for givet før coronatiden. I år i høj grad også en måde markere, at vi vil tilbage til det liv igen og nok skal komme det…ja, om da ikke Delta-varianten af den forbaskede virus bare bliver fulgt af Echo, Foxtrot og Golf, fortsæt selv listen, der er 26 bogstaver i NATO’s fonetiske alfabet, og det gyser jo i én ved tanken om, at vi skal helt frem til Yankee og Zulu og måske starte forfra, før verden igen bliver normal.
Gav weekenden således stor optimisme og en stærkt fornyet tro på Wonders livskraft, er meldingerne fra den 25. udgave af Østersøjazz derimod bekymrende. Arrangørerne bliver ældre, og de har haft svært ved at få nu meget tiltrængte yngre kræfter med. Lykkes det ikke inden længe, kan hornene have truttet for sidste gang på Torvet i Nexø, bliver der nu meldt ud.
Dertil må det ikke komme, og som Wonders overlevelse er en sag for hele Bornholm, er fremtiden for Østersøjazz det ikke mindre. Efter Allinge Jazz Festival desværre måtte lukke for nu snart år tilbage, står Østersøjazz alene tilbage som den eneste jazzfestival på Bornholm. Og som Allinge Jazz Festival havde arbejdet sig til et godt renommé blandt jazzelskere, står der også stor respekt om Østersøjazz.
For turismen på Bornholm er Østersøjazz et rigtig fint aktiv i den yderste del af højsæsonen, og selv hvis det ikke havde været sådan, vil det være for dumt og ærgerligt, hvis en 25-årig tradition bare skal have lov at slutte.