I forhold til Knud Andersens spørgsmål om seværdigheder og udsultningen af Rønne, har han tydeligvis ikke opdaget, at Bornholms Museum driver og fortsat vil drive både Erichsens Gaard og Hjorths Fabrik i Rønne, der siden Knud Andersens tid som amtsborgmester jo er stærkt udvidet og renoveret blandt andet med udstillinger i hele den gamle direktørbolig.
Endelig forsøger Knud Andersen at diskvalificere arkitekten med en bemærkning om, at hvis han er den dygtigste, ville han også være det i en arkitektkonkurrence, og at undertegnede skyder ham i skoene, at han ikke kan lide arkitekten. Jeg ved ikke, hvor eller hvornår jeg skulle have sagt det. Jeg har aldrig interesseret mig det fjerneste for, om Knud Andersen kunne lide arkitekten. Jeg har på et tidspunkt påtalt, at det var og er fejlagtigt, når Knud Andersen påstår, at jeg valgte James Carpenter, fordi han havde fået Velux Daylight Award. Vi indledte samarbejdet med James Carpenter i 2006, fordi han generelt betragtes som en af verdens førende arkitekter i lyssammenhæng, og samme år præsenterede vi de første skitser til udvidelsen af kunstmuseet med en afdeling for lys. James Carpenter modtog siden The Daylight Award i 2010, så mon ikke vi snart kan blive fri for at høre, at vi valgte ham for at "lokke" Velux til at støtte projektet.
Knud Andersen skal dog have ret i en enkelt ting. Han anfører helt korrekt, at hvis museumsforeningen eller Bornholms Regionskommune selv kunne finansiere byggeriet, ville der ikke være behov for at bede fondene om hjælp. Det ville dog nok være urealistisk at afvente en sådan overflod på Bornholm, og derfor forbliver det dybt kritisable og udemokratiske stadig, at Knud Andersen henvender sig til fondene i et forsøg på at stoppe et projekt udenfor hans indflydelse. At han hellere havde set en anden løsning, er vist klart for enhver.
Tænk hvis han havde arbejdet for det som amtsborgmester.