Knud Andersen om kritik: Det handler ikke om min person

Knud Andersen om kritik: Det handler ikke om min person
Knud Andersen mener kritikken af ham er forfejlet. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | ABONNENT | 22. MAJ 2023 • 05:30
Af:
Knud Andersen
KOMMENTAR | ABONNENT
22. MAJ 2023 • 05:30

Knud Andersen svarer på kritikken af hans forsøg på at stoppe museumsbyggeriet.

I Bornholms Tidende har jeg set, hvad forskellige personer mener om min person. Det er selvfølgelig interessant - for nogen.

Det havde været mere interessant, hvis man i stedet havde fortalt, hvorfor den bornholmske kulturhistorie skal være et vedhæng til Kunstmuseet. Fortalt, hvorfor man ikke tror på, at der i Bornholms Museum er materiale til at bære en selvstændig identitet for et nyt selvstændigt museum.

Der mangler også svar på, hvorfor det bornholmske museumsvæsen, der bør beskytte natur- og kulturområder på Bornholm, ikke ønsker at respektere intentionerne i fredningerne ved Helligdomsklipperne. At området er udpeget som Natura 2000 område understreger områdets følsomhed.

Eller hvorfor turist erhvervet hellere vil have én seværdighed i stedet for to. Den ene placeret i Rø og den anden placeret i Rønne området, hvor de fleste turister møder Bornholm.

Det er blevet påstået af den tidligere museumsdirektør, at jeg ikke kan lide arkitekten. Jeg kender ikke personen, - det er hans tilgang til at bygge i den bornholmske natur på dette sted, jeg mener, at han ikke har forstået. Jeg har det synspunkt, at hvis han er den dygtigste, så ville han også være den dygtigste i en arkitektkonkurrence.

Den 15. maj udtaler borgmesteren, at “han havde forstået det bedre “, hvis jeg havde ageret for to år siden. Det gjorde jeg.

Hvis Museumsforeningen eller BRK selv havde de fornødne midler til et nyt kulturhistorisk museum, så havde man ikke haft behov for at bede fonde om at finansiere sine ideer. Men det har man ikke - derfor er det reelt fondene, der bestemmer - og derfor skal henvendelser rettes til dem.