Klodsmajorer i Ystad Havn

Klodsmajorer i Ystad Havn
LEDER | ABONNENT | 3. JUN 2023 • 05:30
LEDER | ABONNENT
3. JUN 2023 • 05:30

Bornholmslinjens håndtering af uheldet i Ystad havn er ikke god nok.

I sidste uge løb den spritnye hurtigfærge Express 5 ind i molen i Ystad Havn. Det er naturligvis ikke særlig heldigt eller i orden. Men sikkerheden for medarbejdere og passagerer var heldigvis ikke truet, og menneskelige fejl kan jo ske.

Desværre medførte fejlen, at Express 5 efter længere ventetid hos Søfartsstyrelsen ikke måtte tage passagerer med hjem til Bornholm, men skulle efterlade de hundreder af biler og passagerer på kajen i Ystad lørdag aften.

Rederiet oplyste først, at der var sket et mindre havari og uddybede, at man havde haft berøring med en pram. Derefter blev afgangen aflyst ved hjælp af sms til passagerne, der kun fik oplyst, at afgangen var aflyst, og en ny billet kunne erhverves og refunderes.

Når den slags sker, fortæller Molslinjen, at skærmene på opmarchområdet i Ystad er den bedste måde at orientere de skuffede passagerer om situationen og deres muligheder.

Passagerne har nemlig ret til både forplejning, overnatning og dækning af udgifter til alternativ rejse f.eks. tilbage over Køge på rederiets regning i en sådan situation.

Det betyder formentlig en del for de fleste, hvem der betaler regningen, når man står slukøret på kajen i Ystad lørdag aften og ikke må komme med færgen. Den viden fremgår af lovgivningen på området. Men det blev ikke fortalt til passagererne.

Bornholmslinjen oplyser til Tidende, at det er et meget komplekst område, hvor simple svar er svære at give. Men netop når sagen er kompleks, og rederiet med statsstøtten og en stor organisation i ryggen har langt flere kræfter til at give svar, end den enkelte passager har, så er der behov for klar kommunikation i sådan en situation. Det burde ikke komme bag på rederiet, at en situation som lørdag aften kan opstå, selvom det heldigvis sker sjældent.

Skærmene fungerede ikke på grund af en teknisk fejl. Det kan også ske. Men næsten alle passagerer har en smartphone og lader deres mobilnummer registrere på billetten. En sms med en tekst om, at færgen er aflyst og et link til en side, der klædte passagerne på til at træffe et oplyst valg om, hvorvidt de skulle bo på hotel på rederiets regning eller køre tilbage over Øresundsbroen ville have været godt.

Den umiddelbare simple løsning må vi håbe, rederiet har klar næste gang en ny menneskelig fejl finder sted på færgen.