Når den slags sker, fortæller Molslinjen, at skærmene på opmarchområdet i Ystad er den bedste måde at orientere de skuffede passagerer om situationen og deres muligheder.
Passagerne har nemlig ret til både forplejning, overnatning og dækning af udgifter til alternativ rejse f.eks. tilbage over Køge på rederiets regning i en sådan situation.
Det betyder formentlig en del for de fleste, hvem der betaler regningen, når man står slukøret på kajen i Ystad lørdag aften og ikke må komme med færgen. Den viden fremgår af lovgivningen på området. Men det blev ikke fortalt til passagererne.
Bornholmslinjen oplyser til Tidende, at det er et meget komplekst område, hvor simple svar er svære at give. Men netop når sagen er kompleks, og rederiet med statsstøtten og en stor organisation i ryggen har langt flere kræfter til at give svar, end den enkelte passager har, så er der behov for klar kommunikation i sådan en situation. Det burde ikke komme bag på rederiet, at en situation som lørdag aften kan opstå, selvom det heldigvis sker sjældent.