Børn har brug for tryghed, forudsigelighed, kendte stabile voksne, børn har brug for at blive set og kendt, også når de skal undervises. I min skoletid, på en stor skole i København, var mit anker min klasselærer, som jeg havde i hele underskolen, da mine børn gik på Bodilsker skole, var de kendte af deres lærere, fordi de havde dem længe nok til, at det kunne lade sig gøre. Da mine børnebørn gik på Søndermarkskolen, havde den ene skiftet klasselærer 11 gange, da hun gik i 4. klasse....11!!!! Vil man have en opskrift på mistrivsel, børn der ikke består afgangseksamen i basale fag, forældre der med god grund foretrækker privatskoler til deres børn, lærere der brænder ud eller søger andre jobs, ja så skær ned på lærerstillinger og ryk rundt på børnene og lærerne en gang til!
I mit arbejdsliv som pædagog har jeg på mange forskellige måder haft samarbejde med dygtige, engagerede lærere, lærere der SÅ deres elever og havde kræfter og overskud også til de udsatte eller sårbare børn, lærere der havde kontakt længe nok med børnene til at lære dem at kende! Hvis lærerne trives i et stabilt arbejdsmiljø, ja så trives børnene også. Alle børn fungere bedre, har det bedre, bliver dygtigere, når der er ro og overskud, men de sårbare børn er i fare for at ”ryge ud over kanten” ved en sammenlægning, med nedskæringer og uro.. og DET er dyrt på alle måder.
Kære politikere gør dem til skamme, der siger, I ikke lytter. Tænk jer nu om, der er meget på spil.