Hvorfor EU – hvorfor mig? – valg d. 9. juni

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 2. juni 2024 • 19:00
Af:
Joao A.B.R Møller
kandidat til EU-parlamentsvalget for Radikale Venstre
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 2. juni 2024 • 19:00

I rækken af lokale kandidater til EU-parlamentsvalget er vi nu nået til kandidaten for Det Radikale Venstre, som giver sit bud på arbejdet i årene, der kommer.

EU er en central del af vores liv og fremtid, og jeg er dybt taknemmelig for den rolle, EU har spillet i min egen mulighed for at leve og trives i Danmark

Europæisk fællesskab

Det er EU's principper om fri bevægelighed og europæisk samarbejde, der har gjort det muligt for mig at bosætte mig her og bidrage til samfundet. I en tid med krig i Europa, stigende autokrati og truende klimaforandringer er det vigtigere end nogensinde at støtte og udvikle EU. Jeg er opsat på at deltage aktivt i dette arbejde og bidrage til at styrke det europæiske fællesskab.

EU i spidsen for FN's Verdensmål

Som din kandidat til Europa-Parlamentet er jeg forpligtet til at gå ind i kampen for FN's Verdensmål. Europa skal være en global leder i arbejdet mod en mere retfærdig, bæredygtig og inkluderende fremtid for alle. Jeg vil arbejde hårdt for at sikre, at EU træffer ambitiøse politiske beslutninger og handlinger, der fremmer ALLE 17 Verdensmål. Dette indebærer at tage ansvar for vores miljø, støtte social retfærdighed og fremme økonomisk lighed.

Bæredygtig Forskning, Udvikling og Innovation

Som medlem af Europa-Parlamentet vil jeg kæmpe for at styrke EU's investeringer i grøn teknologi, vedvarende energi og cirkulær økonomi. Jeg vil arbejde for at fremme bæredygtige og innovative løsninger, der kan reducere vores miljømæssige fodaftryk og skabe nye muligheder for vækst og beskæftigelse. Gennem forskning og udvikling kan vi skabe en grønnere fremtid for vores børn og børnebørn.

Fornuftig udlændingepolitik og social integration

En fornuftig udlændingepolitik og effektiv social integration er afgørende for et samfund præget af samhørighed og diversitet. Som din repræsentant vil jeg arbejde for at fremme en retfærdig og human asyl- og migrationspolitik i EU, der respekterer menneskerettighederne og sikrer beskyttelse af sårbare grupper. Jeg vil også støtte initiativer, der fremmer social integration og inklusion af migranter og flygtninge, så de kan bidrage positivt til vores samfund.

Ungdoms- og Uddannelsespolitik

Vi skal investere i unge mennesker og uddannelse ved at sikre adgang til kvalitetsuddannelse, fremme erhvervsuddannelse og jobmuligheder, samt støtte iværksætteri og innovation. Vores unge er fremtiden, og de fortjener de bedste muligheder for at udvikle deres talenter og bidrage til samfundet.

Hvorfor EU?

EU er ikke kun en økonomisk union, men en union af værdier, menneskerettigheder og fælles ambitioner. Det er gennem EU, vi kan tackle de store udfordringer som klimaforandringer, sociale uligheder og sikkerhedstrusler. EU giver os en platform til at arbejde sammen for en bedre fremtid, ikke kun for os selv, men for kommende generationer.

Hvorfor mig?

Selvom jeg kun har boet på Bornholm i fire år, har jeg hurtigt lært at elske og forstå øens særlige udfordringer og muligheder. Jeg tror på, at EU har brug for den praktiske visdom og den stærke fællesskabsfølelse, som jeg har oplevet her. Jeg er en borgernær politiker, der lytter til folks bekymringer og arbejder hårdt for at finde løsninger. Bornholm har brug for en politiker, de kan stole på, og det er det, I får ved at sætte kryds ved João Møller den 9. juni. Jeg tager alle de ting, jeg lover, meget seriøst, og I skal ikke være i tvivl om, at jeg vil kæmpe for et EU, som alle bornholmere er stolte af at være en del af.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT