Hvis vi lige et øjeblik bliver hos de unge. Dem der er flyttet og kommer hjem og arbejder i turismen om sommeren. Kan vi tilbyde dem en kulturændring, så det ikke er dem med den mest løse tilknytning til arbejdspladsen, der får mindst ledelse og mindst uddannelse. Er det nu, at de skal tilbydes uddannelse i tysk om formiddagen inden frokostserveringen begynder eller have tilbud om at tage et kørekort hen over sommeren på deres fridage. Jeg synes, at alkohol som belønning, teambuilding og ledelsesværktøj burde have udspillet sin rolle, hvis et sommerferiejob på Bornholm skal rykke noget for de unge og på deres cv. Det er dem, der har mest brug for uddannelse og ledelse. Det er forbundet med store krav om professionalisme både at være ung faglært og ung ufaglært i turismeindustrien på Bornholm, og det skylder vi måske at anerkende de unge medarbejdere for. Det samme kan man sige om de andre vandrende arbejdstagere, der ikke er vores egne hjemvendte børn, men de tusindvis af folk fra andre lande, der vælger at arbejde her nogle måneder eller år.
Turismen skal fordobles
Hvis vi vender tilbage til de 3.000 arbejdspladser, der er klimaeksponerede, og antager, at halvdelen af dem kan omstille sig til en mere grøn profil. Så kommer vi stadigvæk til at mangle 1.500 arbejdspladser på Bornholm på sigt. Analyserne af potentialet i energiøen peger på 200 arbejdspladser i anlægsfasen og 100, når energiøen er i drift. I store træskolængder betyder det, at Bornholm skal udvikle turismen, så der kommer 1.000 flere arbejdspladser. Hele året. Det er måske ikke helt utænkeligt, at det kan lade sig gøre. De seneste 10 år er antallet af personbiler med færgen blevet fordoblet. Det kan gentage sig de næste 10 år. Der ligger en helt ny turismestrategi, der peger på at samle udviklingskræfterne om Nexø, Aakirkeby og Hasle og holde dem åbent hele året. Aakirkeby er et dejligt sted at bo med mange veldrevne institutioner, men nogen stor turistfælde bliver det næppe foreløbigt. Det bliver til gengæld måske Tejn. Det er der folk, der ved meget mere om end mig.
Hvis væksten i turismen skal kunne lade sig gøre, skal de flotte ambitioner om helårsturisme lykkes. Jeg kan se, at også de muligheder som blandt andre Folkemødet og Green Solution House giver for erhvervsturisme på Bornholm har store potentialer som kan bakkes bedre op lokalt. Jeg vil gerne have en tatovering på anklen med dialogboblerne fra Folkemødet eller bare et klistermærke til min bil, hvor der står, at jeg støtter Folkemødet. Det er vigtigt for de aktører, der udvikler events og institutioner med national og international flyvehøjde, at vi som lokalt erhvervsliv bakker dem op. Baltic Energy Island, Makers Island og Folkemødet kommer ikke af sig selv, og de har store dynamiske effekter. De seneste tal for kunsthåndværkernes indtjening er bedre end nogensinde, og vi håber, det holder på længere sigt, når energikrisen er overstået.