Gravgaard: Bornholmslinjen skal sejle med tillid

Gravgaard: Bornholmslinjen skal sejle med tillid
LEDER | DEBAT | 18. SEP • 05:30
LEDER | DEBAT | 18. SEP • 05:30

Når løsningen ikke findes, er det upassende arrogance – ikke styrke – at afvise lokale kræfters input.

Det er en mærkelig situation, vi befinder os i. På den ene side står Molslinjen, som driver vores livsnerve til fastlandet. På den anden side står både lodser, tidligere nautiske inspektører og andre erfarne søfolk, der med faglig tyngde påpeger problemer ved færgeanløb i Rønne Havn. Og midt i det hele står alle os, der skal til og fra Bornholm – med uvished om, hvorvidt vores færgefart kan lægge til, når vinden tager fat.

Senest har vi afsløret, hvordan simulationer kun blev gennemført efter ét fastlagt scenarie, som blev gentaget igen og igen – og som pudsigt nok ikke lykkedes. Når både lodser og tidligere inspektører efterfølgende påpeger, at det er fagligt uforsvarligt ikke at teste alternativer, bør rederiets svar ikke være en arrogant afvisning, som den Tidende bragte tirsdag, hvor rederiets kommunikatør sagde: "Kommentarer om vores arbejde med simuleringerne fra tidligere medarbejdere har vi ingen kommentarer til."

Når man som kontraktbundet rederi ikke selv kan finde en løsning på at opfylde sine samfundsforpligtelse, må man tværtimod lytte til al saglig og erfaren hjælp - naturligvis også fra mennesker, der har været så kompetente, at rederiet tidligere har haft dem ansat på området.

Molslinjen driver ikke et hvilket som helst rederi. De driver Bornholmslinjen. Det forpligter. Færgerne er ikke kun et privat foretagende, men en offentlig livsnerve båret af kontrakter og ansvar. Derfor er det ikke nok at holde møder og sende pressemeddelelser ud. Vi har brug for en kultur, hvor alle gode kræfter inviteres ind – hvor havnens folk, lodser og tidligere navigatører kan og tør give deres viden videre, og hvor rederiet lytter i stedet for at lukke sig om egne ikke fungerende facitlister.

Det er vigtigere end at bedrive turbolobbyisme på Christiansborg for at få olieregningen på uden om Trafikkontaktrådet direkte på finansloven.

Derfor er det også glædeligt, at trafikkontaktrådet tirsdag besluttede at bede ministeriet får gennemført en uvildig simulering af, hvordan man kan sejle færger i Rønne Havn, når nu vores rederi ikke lige magter opgaven for tiden.

For os på Bornholm er det her ikke teori eller en iskold forretning, men vigtig hverdag. Det handler om at kunne komme på arbejde, besøge familien, komme på hospitalet, få varer leveret og turister fragtet frem. Usikkerhed om sejlplaner, som vi så det så sent som tirsdag, skader ikke bare tilliden, men hele øens sammenhængskraft. Derfor er det afgørende, at Bornholmslinjen ikke bare sejler sikkert – men også sejler med tillid.

At invitere kritiske og kompetente stemmer ind i maskinrummet er ikke et svaghedstegn. Det er det modsatte: Et tegn på styrke og ansvar. Bornholmslinjen kan ikke sejle alene. Derfor bør de tage imod hjælpen, når den står klar på kajen.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT