Undskyld, men er der en journalist til stede?

SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 18. september 2025 • 05:30
Af:
Søren Nexø
Aarsdale
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 18. september 2025 • 05:30

Hvad er "den magiske grænse"?

Gennem de seneste cirka 25 år har jeg dagligt læst Tidende, da jeg er meget interesseret i, hvad der sker omkring mig – stort som småt.

Der skrives mange gode artikler i avisen - ikke mindst inden for den lokale politiske verden.

Magisk grænse

Som helårsbeboer i Aarsdale fangede artiklen ”Aarsdale har passeret magisk grænse” forleden straks min interesse - ikke mindst da det af underteksten fremgik, at artiklen omhandlede udfordringen med manglende sammenhængskraft i byen.

Det er et yderst interessant og vigtigt emne at tage op – vigtigt for alle på øen, da bopælspligt versus flexboliger har en enorm (økonomisk) betydning.

Af artiklen fremgår det, at Tidendes udsendte, på baggrund i udfordringer i såvel Listed som Pedersker for såvidt angår angår ovennævnte problematik, har rettet henvendelse til formanden for Årsdale Borgerforening, Mads Trærup.

Trærup kommer godt omkring i sin beskrivelse af fordele og ulemper i flexbolig-problematikken og specielt situationen med manglende sammenhængskraft/manglende børnefamilier/frivillige og så videre rundes godt af.

Undren

Det, der undrer mig er, at når artiklens overskrift omhandler, at en magisk grænse er passeret, ja – så er det da interessant at finde ud af, hvad denne grænse er – og det er her, at skribenten svigter.

Forespurgt oplyser Trærup nemlig, at han ”skyder på, at indbyggertallet i byen er halveret” ligesom han ”gætter på, at 60 % af husene i Aarsdale er flexboliger”.

Det er helt fint, at Trærup ikke kender de aktuelle procentsatser, men det er ikke ok, at skribenten ikke følger op på Trærups gæt, da det jo er særdeles interessant og relevant – ja, hele artiklen er jo bundet op på, at den magiske grænse er passeret – men hvad er denne grænse?

Jeg kan ikke forestille mig andet end, at en opringning til rette afdeling i Regionskommunen hurtigt kunne give de ønskede procentsatser i Aarsdale, og så havde skribenten gjort sit hjemmearbejde.

Det vil da være yderst relevant for politikere og borgerforeninger, hvis man har nogle procentsatser at arbejde ud fra, når man på et tidspunkt igen skal drøfte et eventuelt stop for flere flexboliger.

FÅ ABONNEMENT