Tillykke med det nye museum

SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 17. september 2025 • 19:00
Leif Olsen
Debatredaktør
Af:
Tejn

- og tillykke med, at monsterprojektet ved Kunstmuseet endegyldigt ikke bliver til noget.

Langt om længe er der kommet en løsning på det kulturhistoriske museums bygningsproblemer. Det skal til Nexø.

Nexø?

Med typisk bornholmsk indstilling – venligt ment – vil nogle sikkert sige ”Jamen, kan man placere det i Nexø?”.

Selvfølgelig kan man det!

Afstandene på Bornholm er trods alt ret minimale, og Nexø rummer allerede museer som DBJ Museet og Martin Andersen Nexøs mindestuer, så…Der er masser af mennesker i Nexø – sommer og vinter – og byen er langt om længe inde i en positiv udvikling – her passer museet fint ind.

Udvikling

Det bliver dejligt at se formidlingen af Bornholms interessante historie formidlet i passende bygninger og med moderne udstillinger (nu er jeg også historienørd).

Jeg kommer i hvert fald til at stå der i 2029 og vente på åbningen (hvis jeg lever så længe). Jeg ved godt, at deres tidsplan siger ”2028”, men deres planer plejer aldrig at holde.

Til overvejelse

Da det kulturhistoriske museum og kunstmuseet nu aldrig kommer til at ligge sammen, så er det måske på tide at genoverveje, om det giver mening, at de skal have sammen direktør?

FÅ ABONNEMENT