Det har ikke været let at være Espersen i år. Med Ruslands invasion af Ukraine er samarbejdet med den russiske bjørn gået fra at være en fredsskabende og fornuftig forretningsaktivitet til at være en udfordring af den frie verden, som vores samfund lever for.
De daglige krigshandlinger og den heftige censur har gjort det svært for danske og vestlige firmaer at forsvare et engagement i det store land mod øst. Når krigstrommerne buldrer, kan det være svært ikke at lade sig rive med og hver især stille op bag sin front og støtte med de evner, man har og gerne vil benytte, når kampen for det ’rigtige’ viser sig. Men inden krigstrommerne har fået fat i marv og ben, kan det omvendt være uhyggelig svært at sige farvel til milliardomsætninger i Rusland. Netop den situation har bornholmske Espersen stået i.
Og de overvejelser har alle danske firmaer med engagement i Rusland gjort sig i år. Langt de fleste har støttet Europas kamp for retten til demokrati og suveræne statsgrænser. Ecco er et dansk superbrand, der ikke har villet opgive engagementet i Rusland. Derfor har selskabet også mistet deres fremtidige ret til at kalde sig kongelig hofleverandør, og vandaler har sågar begået hærværk mod koncernens butikker. Det er ikke smart at gå i Ecco-sko i disse tider.