For sidste gang: Kære Olsen...

For sidste gang: Kære Olsen...
Frankrig er førende inden for atomkraft og har styr på affaldet, påpeger Henrik Espersen. Arkivfoto
KOMMENTAR | ABONNENT | 24. NOV 2023 • 19:00
Af:
Henrik Espersen
Ahlstrandsvej 10
Rønne
KOMMENTAR | ABONNENT
24. NOV 2023 • 19:00

Steffen Olsen svarede ikke på Henrik Espersens seneste brev, så nu prøver den gamle direktør igen.

Kære Olsen, jeg skriver til dig om mine oplevelser fra høringen i Folketinget om atomkraft, efter jeg måtte afslutte mit sidste brev til dig ved ankomsten til Ystad, hvor vi 30 passagerer havde forbrugt 200 liter fossilt brændstof pr. næse på en vindstille vinteraftensejltur fra Bright Black Island.

Til sammenligning bruger en teknologisk ny fransk dieselbil med to personer enbart to liter fossilt brændstof pr. næse på den længere køretur videre fra Ystad til høringen på Christiansborg – mindre forurenende end benzinbiler og næsten uden partikeludledning ifølge Teknologisk Institut.

Kære penneven, ymtede du noget om en tunnel fra Sæne til Skåne a la dem i Færøerne, Island og Norge?

Folketingets atomkrafthøring

Til høringen kom partiledere, mf’ere, investorer og indkaldte eksperter fra Frankrig, Tyskland, Sverige og EU, efter at bl.a. bestyrelsesformanden i Novo Fonden – EU’s mest værdifulde virksomhed – har anbefalet atomkraft i Danmark.

Derudover viser Epinion fra september 2023 af 1.056 repræsentativt udvalgte danskere, at 55 procent bakker op om at undersøge atomkraft i Danmark, mens 26 procent siger nej og 19 procent svarer ved ikke.

Kære Olsen, vidste du, at 12 andre EU-lande i snit får halvdelen af deres el fra atomkraft.

Frankrig byggede for 50 år siden på få år sit første atomkraftværk, har 12 af sine 56 atomkraftreaktorer enbart rundt om Paris, er førende i EU, vil nu udvide med flere nye tredje generations reaktorer, og franskmændene har styr på affaldet.

På Folketingets hjemmeside kan du finde flere af eksperternes præsentationer ved Energi-, Klima- og Forsyningsudvalgets høring.

En investor fortalte mig under høringen, at fem virksomheder i verden pt. er langt fremme med udviklingen af fjerde generations små atomkraftværker i 40 fod containere, og at to af disse er danske - lidt tid endnu. For de to danske virksomheder skal nu testkøre de første små atomkraftværker, men det må de ikke i Danmark. De danske iværksættere er tvunget til at flytte deres virksomheder – med et større vækstpotentiale end Vestas – ud af Danmark til et andet EU-land, da Danmark som måske det eneste EU-land har en lov fra 1985, som forbyder atomkraft.

Sådan er der så meget, vi mennesker ikke forstår.

Kære Olsen, måske skulle du løsrive Bornholm fra Danmark, så du i Rutsker Højlyng kan opstille et par 40 fods containere med atomkraft her til hele øens behov. Så slipper du for at opføre flere møller. Du kan grundlægge noget større end Vestas – og du, Olsen, bliver en nationalhelt lige der; hvor alle gode mennesker kommer fra; mens jeg der ikke er fra sognet...

Jens Ole Pihl & Horrana vil spille for os, dæmmeså.

Lobbyisters halve vinde

Vindmøllelobbyister påstod under de seneste folkemøder, at atomkraft er vildt dyrt og langsomligt at bygge – ja, for dem der bygger helt ny atomteknologi i Finland, men nej for Frankrig, der har stordriftsfordele ved at bygge mange atomkraftværker og kunne allerede for 50 år siden gøre det hurtigere og billigere.

Kære Olsen, lyt ikke for meget til Ørsted. Alt det, Ørsted prækede på folkemøderne, er gået galt. Ørsted har tabt 20 milliarder kroner alene i år.

Og i denne weekend stoppede Ørsted og selveste de statsstøttede tyskere ifølge Politiken endnu en utopi, power-to-x, som også præsenteredes som et skønmaleri for os bornholmere.

Hva’ så Bornholm?

12 EU-lande får halvdelen af deres el fra atomkraft.

Som fransk konsul emeritus oplever jeg, at Frankrig er førende med 70 procent el fra atomkraft, og nu udvider de med endnu flere nye atomkraftværker.

Så kære Bornholm og Danmark. Ring til eksperterne i Paris og kobl Danmark på den franske udvidelse af succesen - sikkert, rent og billigere - som oplyst af DTU og de fleste andre på den høring, jeg deltog i hos Folketingets Energi- og Klimaudvalg på Christiansborg sidste torsdag.

Så e dejn klârad, dæmmeså.

Stop forældet plan på Rønne Havn

Økonomien i og rønneboernes liv og sundhed ved Rønne Havns fejlinvestering i udvidelser baseret på havvind og power-to-X har jeg skrevet om til dig tidligere. Mine forudsigelser ser desværre med de seneste Ørsted-nyheder ud til at være rigtige.

Måske vil bornholmerne bede Erhvervsstyrelsen gøre alle bestyrelsesmedlemmer i Rønne Havn A/S kollektivt og solidarisk erstatningspligtige for de høje risici og sikkert kritisable tab, bestyrelsen måtte påføre Rønne Havn A/S og dermed os som ejere, hvis bestyrelsen forsætter den uansvarlige milliard-havneudvidelse efter de seneste nye oplysninger om bristede forudsætninger i havvindindustrien og power-to-x globalt.

Erhvervsstyrelsen startede i øvrigt en tilsvarende sag efter Wonderful Copenhagens tab ved Melody Grand Prix i B&W-hallerne som følge af Wonderful Copenhagens bestyrelses kritisable dispositioner. Kun en konservativ borgmester som bestyrelsesformand i Wonderful Copenhagen under en ny borgerlig regering stoppede Erhvervsstyrelsens anlagte erstatningssag mod Wonderful Copenhagens bestyrelse.

Endeligt undres man over, at Rønne Havn ikke lytter til sin langt største kunde - Bornholmslinjen - når dens kommunikationschef Jesper Maack har oplyst, at anløbsforholdene med den planlagte havneudvidelse ifølge simulationer forringes for færgerne – øens primære forbindelse til omverdenen.

Tak!

Folk på gaden og især på Rønne Havn er så venlige, smiler og taler pænt til én, efter vi er begyndt at skrive sammen. Tak for det.

Også tak for de enbart pæne ord på Facebook.

Aage Hansen, rådgivende ingeniør rundt i verden, citerer her min konklusion om: "Alt indikerer, at nybegynderne i Bornholms Havvind ikke har forstand på økonomi og anført af enhedslistefolk drømmer om noget økonomisk helt urealistisk – solgt som et skønmaleri til godtroende klimaforkæmpere. Derfor også tak til Energistyrelsen for afslaget til Bornholms Havvind ødelæggelse af bornholmernes økonomi og af naturen på Sydbornholm, dæmmeså."

Aage Hansen skriver videre ”Tak for den konklusion, Henrik Espersen. Jeg er helt enig”.

Kære Steffen Olsen, vi er nok ved at have opbrugt vores kvote i åvizan, og… We agree to disagree.