FM = Få Mælt

SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 10. marts 2024 • 19:00
Af:
Danny Christensen
Allinge
SYNSPUNKT | DEBAT | Søndag 10. marts 2024 • 19:00

Der skal helt andre boller på suppen, som man siger, for at genoprette den forvoldte skade, mener Danny Christensen, folkemødeaktivist og stor tilhænger siden 2011.

Lad mig starte med at slå fast, at jeg fra dag 1 altid har været en stor tilhænger af Folkemødet og takker Winni, Bertel & Co. fo, at det havnede i Allinge

Jeg har været både: Aktivist, frivillig, debattør, moderator, teltholder, korsanger, gæst og hygget mig i alle dagene, med venner, gamle teater kollegaer og alskens godtfolk.

Især på Gæsten, både før og efter at Politiken huserede der. Der sker for tiden en hel del ovre i Folkemøde Huset (i vort stærkt savnede gamle Hovedbiblioteks bygning).

Den ene chef og ansatte, efter den anden, smutter for tiden ud af bagdøren.

Der var nu godt nok også mange med cheftitler at tage af, i det beskedne lille sekretariat.

En af de sidste, var den afgående Pelle Nybirk, han havde hele fire cheftitler, bare sidste år, ifølge Bornholms Tidende. Og nu er der endvidere også et par Folkemøde Forenings medlemmer, der er listet af. Et par nye chefer i huset de sidste år, her i blandt den sympatiske direktør Peter Christiansen. Siden er der kommet endnu en chef til, nemlig den dygtige kommunikationskvinde Louise Bjerregaard Bruun (den tidligere ret så populære nyhedsvært fra DR), som dog straks hopper videre til et helt nyt job som nyhedsredaktør på TV 2 Bornholm. Og “de trænger”, som Misse Møhge, ville have sagt det i Matador. Louise, burde efter min mening, i stedet søge den snart ledige direktørstilling, hvilket jeg allerede har nævnt over for hende. Den lokale TV 2 station trænger om nogen virksomhed her på øen, nemlig til fornyelse.

Tidende har sandelig også fået sig en ny journalist, en hr. Søren Strandman-Møller.

Han prøvede i sidste uge forgæves at få en udtalelse fra det sidst afgående folkemøde forenings bestyrelsesmedlem, en vis advokat Bruno Månsson, et af de mange, meget fåmælte bestyrelsesmedlemmer, i den ret så store foreningsbestyrelse.

Efter sigende, er det den største foreningsbestyrelse på hele øen, og der er ellers virkelig ret mange foreninger og dermed bestyrelser, skal jeg hilse at sige.

Pinligt er det, at hverken advokaten, bestyrelsesformanden eller den nuværende direktør, finder det nødvendigt at tage ordet og informere os Folket, om hvor det er, at skoen reelt trykker? Hvorfor der på blot 1 års tid, er sket så mange udskiftninger i personalegruppen?

Om det skyldes et generelt dårligt arbejdsmiljø ovre i FM huset, som flere antyder?

Eller samarbejdsvanskeligheder, som andre mener? Eller en almen udrensning i den rutinerede stab? Eller om det skyldes noget helt andet?

Tro mig, vi spørger igen, under selve 2024 Folkemødet. Både i diverse debattelte og i Tidendes Campingvogn i Kampeløkke Havn, og på andre platforme. For vi vil have et svar. Vi der har været med hele vejen og støttet og været med til at få skabt dette Folkemøde Cirkus.

Lige så anonym som Bruno Månsson var i foreningsregi, ligeså fåmælt var han altså ved sin afgang, denne advokat.

Vi er altså nogen, der savner den tidligere FCM-direktør, Camilla Laudrup, og før hende den lidt alternative, meget alternative leder, Mads Akselbo Holm.

De var begge ret så meddelsomme og inddragende. Og samtidig hamrende sympatiske.

For i en tid, hvor FM's popularitet, i den lokale befolkning her i Allinge, kan ligge et meget lille sted, der er tæt på nulpunktet, er det altså vigtigt med meddelsomhed og et højt informationsniveau. Og så hjælper det altså ikke med dette sidste nye smartass påfund, med den halvhjertede charmeoffensiv, med at afholde en “fredagsbar” hver 14. dag, for dem der nyder alkohol! Sorry to say. Der skal helt andre boller på suppen, som man siger, for at genoprette den forvoldte skade.

Reel inddragelse, medindflydelse, fordele for de lokale aktører, forkælelse af erhvervslivet i byen. Og først og fremmest. Åbenhed!

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT