Flyselskaber som SAS, der investerer i grøn omstilling og nye elektriske rutefly, skal åbenbart beskattes - og ikke belønnes!
I 2025 vil passagerafgiften indbringe 900 mio. kr. hvoraf de 610 mio. kr. går til forhøjelse af ældrechecken, og 290 mio. kr. til omstilling af grøn luftfart.
Det er umiddelbart svært at forstå, hvad en forhøjelse af ældrechecken har at gøre med den grønne omstilling af luftfarten. ÆldreSagen har tilmed kritiseret den ulogiske sammenblanding mellem en fuld fortjent ældrecheck og så flybilletter når man skal tur/retur fra Aalborg, Aarhus, Sønderborg, Rønne og Karup til København.
SAS åbnede allerede i 2023 for pladsreservation på selskabets første kommercielle flyvning med et el-fly, der skal finde sted i 2028. Rejsende på et el-fly, der må antages at være et gode for den grønne omstilling, skal altså også betale flyafgift. Der giver ingen mening, hvis man vil fremme den grønne omstilling, at man brandbeskatter rejsende på klimavenlige fly.
En anden vej