Flyafgifter kan få alvorlige konsekvenser

KOMMENTAR | ABONNENT | 7. JUN 2024 • 19:00
Af:
Hans Christian Skibbye
MF
skatteordfører for DanmarksDemokraterne.
KOMMENTAR | ABONNENT
7. JUN 2024 • 19:00

DanmarksDemokraternes skatteordfører vender sig imod nyligt vedtagne afgifter på flyrejser.

Tirsdag valgte et flertal, udenom Danmarksdemokraterne at tvinge årlige afgifter på mere end én milliard kroner over på danske flybilletter - og dermed kunderne i butikken. Det er en beslutning som også kan få alvorlige konsekvenser for udbuddet af flyruter til og fra danske lufthavne!

Ny skat

Vi forslog at man i det mindste fjernede flyafgiften på billetter som sælges til kommende elektriske rutefly, da de jo ikke forurener!

Men det afviste SVM-regeringen. Passagerafgiften er åbenbart ikke andet end en ny ekstra skat, der gør det dyrere at være dansker.

Flyselskaber som SAS, der investerer i grøn omstilling og nye elektriske rutefly, skal åbenbart beskattes - og ikke belønnes!

I 2025 vil passagerafgiften indbringe 900 mio. kr. hvoraf de 610 mio. kr. går til forhøjelse af ældrechecken, og 290 mio. kr. til omstilling af grøn luftfart.

Det er umiddelbart svært at forstå, hvad en forhøjelse af ældrechecken har at gøre med den grønne omstilling af luftfarten. ÆldreSagen har tilmed kritiseret den ulogiske sammenblanding mellem en fuld fortjent ældrecheck og så flybilletter når man skal tur/retur fra Aalborg, Aarhus, Sønderborg, Rønne og Karup til København.

SAS åbnede allerede i 2023 for pladsreservation på selskabets første kommercielle flyvning med et el-fly, der skal finde sted i 2028. Rejsende på et el-fly, der må antages at være et gode for den grønne omstilling, skal altså også betale flyafgift. Der giver ingen mening, hvis man vil fremme den grønne omstilling, at man brandbeskatter rejsende på klimavenlige fly.

En anden vej

I Sverige har man haft en fly-afgift siden 2018, men her går man nu den anden vej.

I april 2024 foreslog Sveriges Finansdepartement at sænke flyafgiften således, at flyafgiften halveres fra 2025. Hvis forslaget i Sverige bliver en realitet, så vil passagerafgiften i Danmark, når den er fuldt indfaset i 2030, være mellem to og tre gange så stor som i Sverige.

Passagerafgiften risikerer klart at blive en trussel mod provinslufthavnenes eksistens og afgiften er jo som sagt hamrende selvmodsigende, når rejsende på moderne, klimavenlige el-fly ulogisk er omfattet af klimaafgiften.