Det hele skulle være klart indenfor et år, sagde dronningen, inklusiv de nye færger, der skulle sejle de forskellige biler.
”Den tager vi” sagde Bornholms Overfart, ”Det bliver svært, men intet problem”
Så sendte Bornholms Overfart brochurer ud til (næsten) alle Bornholmere, og breve blev det også til. I brochurerne blevet det nøje forklaret, hvornår hvilken bil skulle bruges – og i Notitsbrevene, som nogen bornholmere fik, stod der, at de ikke længere skulle have bil, de skulle fremover gå.
”Hvad” sagde de bornholmere, der havde fået brev, ”skal jeg gå?” ”Ja”, sagde Bornholms Overfart ”der hvor du bor, kan der ikke køre biler”. ”Jamen, jeg har bil nu, og den kører fint her?” sagde bornholmerne, der fremover skulle gå. ”De nye biler har hjul” sagde Bornholms Overfart ”Og de kan ikke køre der, hvor du bor”. ”Jamen, min bil har også hjul” sagde de bornholmere, der fremover skulle gå. ”Det har arbejdstilsynet bestemt” sagde Bornholms Overfart, så var jo ikke mere at sige i den sag.
”I skal også med nogle andre færger, alle jer, der skal gå, men bare rolig, færgehavnene bliver liiige ved siden af, hvor I bor, så I skal ikke gå langt” sagde Bornholms Overfart.