Gravgaard: Færre bopælssager – er problemet mindre?

Gravgaard: Færre bopælssager – er problemet mindre?
Færre sager er kun en sejr, hvis det betyder færre brud. Arkivfoto: Jacob Jepsen
LEDER | DEBAT | 3. MAR • 05:30
LEDER | DEBAT | 3. MAR • 05:30

Kommunen melder om færre bopælspligtssager. Det lyder lovende. Men borgerforeningerne fortæller stadig om store problemer.

Bornholms Regionskommune har taget bopælspligten alvorligt. Antallet af nye sager om brud på bopælspligten er faldet fra 42 i andet halvår 2024 til 27 i andet halvår 2025. Antallet af verserende sager er røget ned fra 129 til 113. Det ser godt ud på papiret.

Kommunen fortjener ros for at have fokus på området. Fire nye sager er anmeldt til politiet i løbet af andet halvår 2025. Der bliver fulgt op. Der bliver gjort noget på trods af de svage sanktionsmuligheder i loven.

Men er færre sager det samme som færre brud på bopælspligten? Det er ikke sikkert.

For borgerforeningerne i kystbyerne melder stadig om kæmpe problemer. I Gudhjem arbejder en bopælspligtsgruppe tæt med kommunen og følger sager. I Allinge ser man tydeligt, hvad der sker under Folkemødet, når huse udlejes ulovligt. I Svaneke kalder formanden for Svanekes Venner bopælspligten for "hjerteblodet" i byen.

De kæmper stadig. De ser stadig problemerne. Og de efterlyser stadig bedre redskaber til at bevise sagerne.

Så hvad fortæller tallene egentlig? Er der blevet færre brud på bopælspligten? Eller er det blevet sværere at bevise dem?

Det ved vi ikke. Og det er et problem.

For hvis færre sager betyder, at kommunen er blevet bedre til at håndhæve reglerne, er det glimrende. Men hvis færre sager betyder, at sagerne er blevet sværere at opdage og bevise, så er det det modsatte af fremgang.

En systemfejl gør det i øvrigt vanskeligt at få et præcist billede af situationen lige nu. Kommunen har kun kunnet hente tal fra 1. juli til 15. september 2025. Det gør det svært at vurdere udviklingen.

Derfor skal kommunen fortsætte arbejdet. Ikke bare med at følge op på sagerne, men også med at gøre det lettere at opdage dem. Det kræver bedre redskaber. Det kræver adgang til forbrugsdata. Det kræver samarbejde med borgerforeningerne, der kender deres byer.

Færre sager er kun en sejr, hvis det betyder færre brud. Og det ved vi først, når vi også lytter til dem, der holder øje derude.

Følg debatten på facebook!

TANDLÆGEMANGEL PÅ BORNHOLM

Ny tandlægeklinik: Præcis som jeg havde tænkt mig
NYHED | ABONNENT

Ny tandlægeklinik: Præcis som jeg havde tænkt mig

Ibh & Holmberg – Øens Tandlæger er flyttet ind i det tidligere AMU-Center i Aakirkeby.
Ingen specialtandlæge: 'Behandlingerne kan blive længere, men også dyrere'
NYHED | ABONNENT

Ingen specialtandlæge: 'Behandlingerne kan blive længere, men også dyrere'

Bornholms Regionskommune er ikke lykkedes med at rekruttere en specialtandlæge til tandregulering. Derfor er der nu ingen, og det gør, at der opstår en venteliste. Det kan have konsekvenser på længere sigt, advarer Tandlægeforeningen.
FÅ ABONNEMENT