Det vil særligt være en fordel for unge i landdistrikterne, hvor der kan være langt mellem busafgangene.
Med fleksibel transport skal vores unge ikke gå på kompromis med ting, bare fordi de ikke bor i en by, hvor der går en metro hvert tredje minut. Man skal kunne komme rundt i hverdagen – uanset hvor man kommer fra!
Sådan er det desværre ikke altid i dag i landdistrikterne. Her kan afstandene være lange, og det samme kan ventetiden være på den kollektive transport.
Den kollektive transport skal ikke erstattes eller nedprioriteres, men vi må også erkende, at der er områder i Danmark, hvor det ikke er realistisk, at den står alene. Lokale tog og busser skal ikke erstattes, men suppleres af flere fleksible transportløsninger. For der er behov for at tænke i nye baner, hvis vi vil forberede mobiliteten i landdistrikterne.
At give 17-årige mulighed for at køre selvstændigt i dagtimerne er derfor langt mere end blot en justering af færdselsloven. Det handler om at give unge mennesker reel frihed og reelle valgmuligheder.