Er der statshemmeligheder i bisonskoven?

Er der statshemmeligheder i bisonskoven?
Skærmbillede fra Facebook.
SYNSPUNKT | ABONNENT | 7. DEC 2022 • 15:30
Af:
Ivar Nielsen
Allinge
SYNSPUNKT | ABONNENT
7. DEC 2022 • 15:30

Hvis man jævnligt læser TV 2/Bornholms Facebook-side, støder man ofte på et indslag af redaktionen med underteksten: ”TV 2/Bornholm har begrænset, hvem der må kommentere dette opslag”.

En sådan praksis er ellers noget, man hører om i diktatorisk styrede lande, men af en eller anden grund mener redaktionen åbenbart også, at der skal være et meningspoliti på TV 2/Bornholm, der bestemmer, hvornår og hvem der må udtale sig demokratisk.

Selv helt ned i detaljerne der bare omhandler bisonernes forhold på Bornholm.

Hvordan i alverden kan et sådant udemokratisk firma opretholde et statsfinansieret støttebeløb?

Svar fra TV 2/Bornholm:

Jeg har i de seneste måneder modtaget godt 40 mails fra Ivar Nielsen, hvor han klager over mange forskellige forhold omkring debatten på TV 2/Bornholms Facebook side. Det har været umuligt for mig at forklare ham, hvorfor det er anderledes på TV 2/Bornholms side end andre steder.

Lad mig prøve en gang til her.

Vores Facebook side er tilmeldt Pressenævnet med mig som ansvarshavende chefredaktør. Det betyder, at den skal overholde ikke bare de almindelige juridiske begrænsninger i ytringsfriheden (bagvaskelse, injurier osv.) men også den presseetiske standard.

Det indebærer, at vi konsekvent sletter indlæg, som overtræder reglerne. Ivar Nielsen vil ikke kunne opleve at blive kaldt kværulant hos os. Han må nødvendigvis så acceptere, at vi sletter kommentarer fra ham, når han selv igen går over grænsen. Konkret slettede vi f.eks. forleden en kommentar, hvor han kaldte en navngiven politiker dum.

Det sker også, at kommentarsporet udvikler sig så heftigt, at vi er nødt til at lukke det helt ned. Desværre. Men så længe der er debattører, der mener, at det er i orden at kalde hinanden dumme, så er det konsekvensen, når vi skal fastholde en høj etisk standard.

DR har lukket helt for kommentarer på nyheder. Jyllands-Posten gjorde det samme forleden. Lige nu håber vi ikke, at det ender på samme måde for os, men det er en kamp hver eneste dag at rydde op.

Jan Jørgensen, direktør, TV 2/Bornholm