Energiøen er et bornholmsk mareridt
Der er behov for en folkeafstemning på Bornholm, så vi kan finde ud af, hvad det tavse flertal mener.
Jeg drømmer om, at jeg forhåbentlig snart vågner op af det mareridt, der desværre er ved at blive virkelighed og opdager, at det hele bare var en drøm.
For mig er den udvikling, der er i gang med Energiø Bornholm, et mareridt som på lang sigt vil ødelægge det Bornholm, vi kender.
Jeg er klar over, at andre ser denne udvikling som en våd drøm som for nogles vedkommende, og samtidig er en indtægtskilde.
Energiø Bornholm kommer til at ødelægge naturen både på havet og på land i første omgang området syd for Aakirkeby, hvor jeg desværre bor.
Dette projekt vil blive ved med at vokse til evig tid, fordi det er drevet af den grønne omstilling, som igen er drevet af storkapitalen. Det handler ikke om klima, men om penge.
På grund af almenvellets bedste kan storkapitalen med hjælp fra den danske stat ekspropriere den jord, vi ejer, til en spotpris og forvandle god landbrugsjord til et kæmpemæssigt industriområde med transformatorer, masteskove og kemiske fabrikker, så langt øjet rækker.
Dette område vil de så kalde for en sprækkedal og prøve at sælge det hele som bedre natur, end det er nu. Det skriger til himlen og er ovenikøbet hjulpet godt på vej af Danmarks Naturfredningsforening. (Det er jo også Danmarks og ikke Bornholms Naturfredningsforening)
I Energiø Nordsø-projektet er det planlagt at bygge en kunstig ø 100 kilometer fra land til en pris på 10.000 millioner kroner. Modsat er der i Energiø Bornholm-projektet ikke råd til at købe jorden rundt om transformatorstationen, som ville koste omkring 90 millioner kroner.
På Bornholm er transformatorstationen placeret klos op ad cirka 20 huse og ejendomme, som bliver værdiløse, og beboerne vil formentlig få gener som støj og lys med mere.
En stor del af projektet skal betales af Tyskland, og jeg synes, det er utroligt, at man kan bruge et argument som almenvellet til at ekspropriere jord, når dette projekt delvis betales af et eller flere fremmede lande! Når dette kan lade sig gøre, tænker jeg ikke, at grundloven længere er noget værd.
Ejendomsretten er i hvert fald ikke noget værd, og denne udvikling er et lovløst klondike, hvor kæmpe firmaer og hele lande tromler hen over de mennesker, som bor her og 'ejer' jorden.
Love, der står i vejen for den grønne omstilling, kaldes benspænd, og de bliver fjernet eller dispenseret for, og love, der mangler, som kompensation til naboer ved kæmpe transformatorstationer, vender Folketinget det blinde øje til, alt sammen timet og tilrettelagt af regeringen med Mette Fredriksen i spidsen.
Politikere på Bornholm har flere gange påstået, at det tavse flertal er tilhængere af Energiø Bornholm-projektet, men passer det?
Der er behov for en folkeafstemning på Bornholm, så vi kan finde ud af, hvad det tavse flertal mener.
Stem ja til at fortsætte Energiø-projektet uden begrænsninger som nu.
Stem nej til at stoppe Energiø-projektet og flytte havvindmøllerne til Nordsøen.
Man vil dårlig kunne se forskel på havvindmølleparken i Nordsøen, om der står 10.000 vindmøller, som det er planlagt, eller 10.250 vindmøller inklusive dem fra Bornholm.
Når jeg ikke har mareridt, så drømmer jeg småt ligesom Jens Stubkjær skrev forleden!
De store drømme, som ja-siden har for Bornholm som energiø, har alt for høj en pris, og det med, at vi ikke har råd til at sige nej, er noget vrøvl.
Uanset om vi får penge fra Danmark i form af tilskud eller som en del af strømsalget, så er det Danmark, der bestemmer, hvor mange penge vi får, og hvis energiø-projektet kommer til at give et stort underskud, kan man kun gætte på, hvordan det vil påvirke den bornholmske økonomi.
Når noget lyder for godt til at være sandt, er det, fordi det er det, og når vi bliver lovet en masse nye arbejdspladser, så kan det også gå hen og blive et problem for allerede eksisterende virksomheder, som vil komme til at mangle arbejdskraft i endnu højere grad end nu.
Hvis du, kære læser, er en del af det tavse flertal, så husk at den næste transformatorstation eller power-to-x-anlæg kan komme til at ligge i din baghave, du bor jo på en energiø.
For I tror vel ikke, at landanlægget på syd Bornholm bliver det sidste?
Man fristes til at drømme om at melde sig ud af Danmark.
Folkeskolen er det vigtigste

Ejn sæksara
Et sæt bestående af en stor snaps og et lille glas øl. Betegnelsen kommer af, at det kostede seks øre.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration