Energiø uden arbejdspladser
Hvad er formålet med en stor transformator på Bornholm, spørger Poul-Jørgen Videslet.
Jeg var med til det første møde om en transformatorstation, der skulle gøre Bornholm til en energiø. Energinet forklarede, at de ikke kom med arbejdspladser, så gik borgmester Thomas Thors på talerstolen og fortalte, at det ville give masser af arbejdspladser. Men nu havde Energinet lige sagt, at der ikke kom nogle arbejdspladser. Siden har stort set alle politiker og andre gentaget det, som Thomas Thors sagde. Anlægget sender bare strømmen videre, der er ingen forædling, ingen værditilvækst, og der af heller ikke nogen arbejdspladser.
Hvad er formålet med en stor transformator på Bornholm?
Sikker strøm i store mængde til Sjælland og København. Sjællands elnet har kun en kapacitet på 1,8 gigawatt. Når der skal sendes op til 3 gigawatt fra Bornholm til Sjælland, så er der strøm nok til at bygge power-to-x-fabrikken og dermed arbejdspladser der.
Udviklingen er på det år der er gået, løbet fra det 3 gigawatt store transformator anlæg – hvorfor?
På energimessen i Aakirkebyhallerne i foråret kom jeg med den påstand overfor Energinet og Energistyrelsen, at der ikke var brug for anlægget. Kablerne skulle føres direkte ind til ptx-fabrik. Det kunne medarbejderne godt give mig ret i, men jeg var forud for min tid. Men er jeg det?
Sweco har lavet en analyse for Energiø Lolland, og konklusionen er, at det kun giver mening med en energiø på 1 gigawatt, hvis strømmen omsætter produkter og arbejdspladser på Lolland. Det giver ingen menig at sende strømmen væk til Sjælland. Derfor skal producenter af strøm og ”forbruger”-virksomheder på banen fra start. Er Lolland på vej til at blive verdens første energiø?
Rønne Havn ville sælge grønt brændstof til skibe, det skal vel produceres på Bornholm? Borgmester Jacob Trøst vil bygge industri ved transformatorstationen. Hvis disse anlæg bruger 1 gigawatt, så skal der jo kun bygges et 2 gigawatt-anlæg. Kan vi bruge 2 gigawatt, så skal der kun bygges et 1 gigawatt-anlæg.
Bornholm skal være testø, det har vi hørt i mange år, men Rønne Havn er ”sejlet” agterud. Om to år har Rotterdam en brintfabrik på 1 gigawatt, og 700 job. Strømmen kommer direkte fra havvindmøller. Ørsted og Skovgaard Energy vil bygge 3 gigawatt brintfabrik i Holstebro, hvorfor ikke på Bornholm? Har Ørsted ”forladt” Bornholm?
Copenhagen Infrastructure Partners, der vil bygge havvindmølleparker øst for Bornholm, de vil sende brint til Tyskland. De mener at det er billigere at transporte energi i rør fremfor i kabler. De kommer ikke til at gøre brug af et transformatoranlæg. Bornholm får måske kun udsigten til møllerne. Siemens Gamesa vil producere brint direkte på vindmøllerne for at spare på omkostningerne, deres plan er den første mølle på land i 2025 og den første på vand i 2026. Når Tyskland har planlagt 1800 km brint infrastrukturer, så giver det god mening at CIP satser på brint.
Vores folkevalgte og andre vil gerne tale om Energiø Bornholm, men så skal man se på alle muligheder, og ikke stirre sig blind på en løsning. Alle muligheder skal undersøges lige grundigt og have samme mulighed.
Her har pressen et stort ansvar (de fortæller gerne, hvor vigtige de for en grundig debat) så vi kommer uden tvivl til at høre meget mere om alternativer og muligheder, i den kommende tid.
NYT JOB
MEST LÆSTE
Skolesagen fra start til slut

Farlige vaner starter i stilhed

En sijllavitta
‘Sijllagjæl’ (indvolde fra sild) som man klaskede op på en væg i forskellige figurer, fx et ansigt, for at forskrække folk om natten, idet det lyste (fosforescerede). Teinnæs illustrerer ordet med følgende citat: ‘Pass du på, ønte varr så vikti, æjlla kajn du tro jâ ska lawa dai en sijllavitta’.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration