En tur med Kombardo, der overgår fantasien

En tur med Kombardo, der overgår fantasien
Foto: Klaus H. Petersen
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 14. august 2023 • 15:30
Af:
Klaus H. Petersen
Oksemyrevejen 2
Svaneke
KOMMENTAR | DEBAT | Mandag 14. august 2023 • 15:30

Kombardo Expressen sælger en service, som selskabet ikke kan leverer, skriver passager. Bornholmslinjen afviser.

Opdatering: Skribenten oplyser, at han på grund af rejse til udlandet med tidsforskel havde taget fejl af afgangstidspunktet og var steget på den forkerte bus.

Der er skrevet meget om de trafikale udfordringer, som Bornholm har oplevet i den senere tid ikke mindst med Bornholmslinjen og den service eller mangel på samme, passagerne oplever. Kombardo sælger en ydelse de ikke kan levere.

Desværre blev min rejse fredag den 11. august hjem fra København med afgang klokken 16.50 fra Kastrup endnu en af slagsen, der overgår fantasien. Jeg havde købt billet til bussen, der skulle køre om bord på Express 5, fordi højre arm er ramt af tennisalbue med store smerter. Jeg fulgtes med en ven, der havde købt billet til shuttlebussen med ankomst klokken 16.55.

Første bus kom, men chaufføren ville ikke tage mig om bord og henviste mig til bus nummer to. Chaufføren i denne bus kunne ikke finde min booking, men jeg viste min billet, og så sagde han, at jeg skulle gå om bord, da der kun var to busser indsat. Det undrede mig, da min medpassager sagde, at bussen jeg havde booket, var udsolgt, da han ville booke.

Ved færgelejet i Ystad blev min billet afvist. Den lå digitalt i appen. Og da jeg ville vise billetten i billetlugen, var den udløbet og forsvandt fra skærmen. Jeg forklarede situationen til damen i billetlugen, og hun var heldigvis meget forstående og sendte mig om bord.

Da jeg kom om bord på færgen, ville jeg undersøge, om der overhovedet var en kombardobus på vogndækket. Men gæt engang, der var ingen kombardobus. Kombardo sælger en ydelse, de ikke kan levere. Jeg har betalt en merpris, netop for at skåne min arm og få den service at blive kørt om bord og undgå løft. Hvordan bliver man kompenseret for svie og smerte?

Selskabet må da vide, at de har aflyst en bus mellem København og Ystad, og det kan have nogle konsekvenser for de passagerer, der allerede har købt en billet. Eller er det bare maskiner og moderne apps, der styrer trafikbetjeningen til Bornholm?

Der må være andre selskaber, der kan levere den service man faktisk betaler for.

Svar fra Bornholmslinjen
Kombardo Expressen kører den pågældende dag med tre busser - to shuttlebusser og en bus på færgen. Der er ganske rigtigt, at skribenten har booket en tur til en bus, som kører på færgen. Og der kører en bus på færgen. Det kan vi se på den tracking, som følger busserne fra Kombardo Expressen. I dette tilfælde en lokal bus fra Gudhjem Rejser.

Jeg kan ikke opklare, hvorfor forfatteren til dette læserbrev ikke kommer med den bus, som kører på færgen – i øvrigt en afgang med 31 solgte billetter. Der er altså ikke tale om, at der sælges billetter til en ”ydelse, de ikke kan levere”. Bussen er ikke aflyst. Bussen er med på færgen, og den har passagerer med.

Jesper Maack, Bornholmslinjen

FÅ ABONNEMENT