Efterårets komme

SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 18. juli 2024 • 05:30
Af:
Uffe L. Thomsen
Muleby
SYNSPUNKT | DEBAT | Torsdag 18. juli 2024 • 05:30

Efteråret giver både smukke farver - og en ulidelig stank.

Om ikke så længe kommer efteråret med de smukke farver stort set overalt i vores natur.

Desværre følger stanken af gylle fra 450.000 svin næsten overalt på øen. Jeg har kun boet på Bornholm i 15 år, så jeg har desværre endnu ikke vænnet mig til det.

Værre er det, at de mange tons gylle uden blusel bliver spredt ud over de dyrkede områder. En alt for stor del af det havner i vores vandløb og søer, og i sidste ende rammer det Østersøen.

Østersøen

Østersøen er nu så forurenet, at stort set alle fiskearter er forsvundet og Østersøen lagt øde hen.

Nu er vi jo helt bestemt ikke alene om at forudrene Østersøen. Stort set alle lande rundt om Østersøen deltager helt bestemt i forureningen

Det er bare ærgerligt, at vi forsat tillader landbruget at producere så mange svin herovre, og det nytter ikke noget, at partierne på Christiansborg er så håndsky i denne sag.

I min verden har vi har alle en forpligtelse til at bevare vores natur - også til de næste generationer. Det gælder i høj grad også i vores regionskommune og staten

Genopretning

For at rette op på de mange skader på vores natur, så bliver en stor del af landbruget ganske enkelt nødt til at overgå til økologiske dyrkning af grønne afgrøder.

Samtidigt skal vi have lavet randzoner rundt om vores vådområder, åer og ikke mindst ud til Østersøen.

Er der en vilje - og penge?

Jeg tillader mig at tvivle på bøndernes reelle vilje til at være med til at skabe disse helt nødvendige forandringer og igangsætte det, der skal til, for at skabe en sundere natur - også herovre.

Men som altid er spørgsmålet: Hvor skal pengene komme fra til at løse denne helt nødvendige opgave?

Denne omlægning vil blive en dyr omgang for vores statskasse, men kan vi lade stå til og blot vente på yderligere forurening?

Det mener jeg helt bestemt ikke, at vi kan tillade os.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT