Dialog er afgørende for Energinet og Energiø Bornholm

Dialog er afgørende for Energinet og Energiø Bornholm
Illustration: Energinet
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 10. maj 2023 • 15:30
Af:
Christine Hammer
projektleder for Plan
Miljø i Energinet
SYNSPUNKT | DEBAT | Onsdag 10. maj 2023 • 15:30

Vi er meget bevidste om, at vores planer om et så stort byggeri er et voldsomt budskab, som kan ramme den enkelte familie hårdt og påvirke planer og drømme for fremtiden.

I lørdagsudgaven af Bornholms Tidende skriver Jørn Sonne om energiøen og det kommende landanlæg på Bornholm. Han er en af de ni lodsejere, hvis ejendom bliver påvirket af det kommende landanlæg syd for Aakirkeby.

Det er et stort indgreb i den enkeltes liv, når Energinet kommer med planer om at opføre en højspændingsstation. Men det er desværre ikke muligt at finde plads til så stort et anlæg uden at påvirke nogen. Vi forsøger at minimere antallet af lodsejere og naboer, der direkte eller indirekte vil blive påvirket af anlægget, mest muligt. Det har vi blandt andet gjort ved at finde en placering relativt tæt på vandet, så længden på kablerne bliver så korte som muligt.

Hensynet til lodsejere og naboer til et anlæg vejer tungt. Samtidig skal der også tages hensyn til natur, dyreliv, fortidsminder og mange andre fælles interesser, der er beskyttet af de gældende love. Samlet set har vi fundet, at valgte placering er den bedst mulige – eller den mindst ringe om man vil. For det kommer til at fylde i landskabet. Det er et nødvendigt onde, for at vi kan gennemføre den grønne omstilling af Danmark og sikre grøn strøm til millioner af forbrugere.

Jørn Sonne omtaler i sit indlæg placeringen af landanlægget som ulovlig. Det er vigtigt for mig at understrege, at vores oplæg til placering ikke er ulovligt – projektet er besluttet af Folketinget, og Energinet indhenter naturligvis alle nødvendige tilladelser for at kunne realisere det. Vi har søgt Bornholms Regionskommune om at igangsætte behandlingen af en lokalplan, der omfatter et areal på i alt 107 hektar, som udover selve det tekniske højspændingsanlæg også giver mulighed for at udlægge arealer til beplantning og bearbejdning af landskabet. Sidstnævnte skal være med til at mindske den visuelle påvirkning af det tekniske anlæg.

Processen med at udarbejde plangrundlaget er som sagt igangsat hos Bornholms Regionskommune, og plangrundlaget skal i sidste ende vedtages af kommunalbestyrelsen. Først når plangrundlaget er vedtaget, og når Miljøstyrelsen har givet en miljøtilladelse til projektet, kan anlægsarbejdet begynde. Samtidig skal vi have lavet en aftale om overtagelse af de arealer, vi skal bruge.

Jeg er ked af at høre, at Jørn Sonne har en dårlig opfattelse af den dialog, han har haft med os. Vi er meget bevidste om, at vores planer om et så stort byggeri er et voldsomt budskab, som kan ramme den enkelte familie hårdt og påvirke planer og drømme for fremtiden. Energinets budskab er på ingen måde, at "det bare er ærgerligt". Vi går op i at have en ordentlig og respektfuld dialog med dem, der bliver påvirket.

Vi vil meget gerne lave en aftale om overtagelse, der på bedst mulig måde tilgodeser den enkelte lodsejer. Jørn Sonne og de andre lodsejere, der skal afgive deres ejendom eller jord, bliver erstattet for deres tab. Vi ved godt, at det er kun en økonomisk erstatning, og at den ikke kan kompensere for planer og drømme, som måtte blive ødelagt. Derfor er det ekstra vigtigt for os at have en god dialog med dem, der bliver påvirket af energiøen. Vi ved også, at mange naboer til den kommende station føler sig klemt og ønsker erstatning. Den nuværende lovgivning giver os ikke mulighed for at give erstatning til naboerne til stationen. Det er blandt andet er årsagen til, at vi gør alt for at forsøge at minimere generne fra stationen mest muligt ved blandet andet at pakke stationen ind i grønne områder.

Selvom det kan synes som om, Energiø Bornholm har været undervejs i lang tid, er der stadig mange ting, der endnu ikke er afklarede. Alle de tekniske detaljer er ikke på plads, lokalplanen er under udarbejdelse og miljøvurderingen af projektet er i fuld gang. Derfor kan vi heller ikke svare på alle spørgsmål endnu. Men vi vil altid gerne svare på de spørgsmål, vi kan. Derfor håber vi, at lodsejere, naboer og resten af Bornholm vil fortsætte dialogen – både ansigt til ansigt og her i Bornholms Tidende.

Følg debatten på facebook!
'JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND''JEG HÅBER, MAN BLIVER LIDT GLAD, NÅR MAN STIKKER HOVEDET IND'
FÅ ABONNEMENT