Debat: Pinds pinlige perspektiv

LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 5. NOV 2021 • 07:30
Af:
Jens Kristiansen
Storegade 44
Rønne
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
5. NOV 2021 • 07:30

Jeg synes den poltiske debat her på Bornholm stort set kører i en sober og høflig tone, og det skal Søren Pind ikke komme ude fra og ødelægge, skriver Jens Kristiansen.


I weekendavisen gav tidligere venstreminister og eksilbornholmer Søren Pind i sin klumme udtryk for, hvad han mener om Enhedslisten, der som bekendt står til et historisk godt kommunevalg på Bornholm. Og det skal han selvfølgelig have lov til, også til ikke at bryde sig om denne udvikling. Men hans klumme er sprængfyldt med faktuelle fejl og forvanskninger plus krydret med nedrige retoriske trick så som tvivlsomme, stupide anekdoter.

Jeg kunne godt, det ville være nemt, tilbagevise det meste af det, men det vil nok fylde mindst lige så meget, som de spalter Pind får lov til at fylde. Dertil synes jeg, han udgydelser taler for sig selv og derfor uværgerligt vil falde tilbage på ham og hans stakkels lokale parti.

Men det værste er, at Bornholms Tidende med dette kan komme til at sætte en meget lav standard for, hvordan man kan udtrykke sig i politiske kommentarer og indlæg.

Det vil falde mig nemt at skrive noget tilsvarende, om end nok mere sandfærdigt om partiet Venstre. Stikord: Skattelettelser til de rige, inhuman udlændingepolitik, støtte til monopolisering af landbrug og fiskeri med videre. Med hensyn til det mere anekdotiske: Fadøl, rolex-ure, underbukser, sponsorbetalte kroture, au pair-piger, sexchikane med videre.

Men jeg vil ikke synke så dybt. Jeg bor nemlig på Bornholm og har lært mange af de lokale Venstre-folk at kende. Jeg betragter dem stort set som anstændige og velmenende mennesker, selv om jeg er politisk uenig med dem på de fleste punkter. Skal de kritiseres, og det skal de så sandelig, skal det være på grundlag af deres reelle lokale politik, ikke på den pindske måde. Nej tak.

Jeg synes den poltiske debat her på Bornholm stort set kører i en sober og høflig tone, og det skal Søren Pind ikke komme ude fra og ødelægge.

Og så skal der ikke koges mere suppe på den Pind. Og jeg håber ikke at skulle læse mere af den slags Pindehuggeri i vores ellers udmærkede avis.