Civilsamfundet er vigtigt!

Civilsamfundet er vigtigt!
Klub nord åbnede med rød løber på første dag 14. august 2023. Arkivfoto: Torben Østergaard Møller
KOMMENTAR | ABONNENT | 9. AUG 2024 • 05:30
Af:
Niklas Stenbye
folketingskandidat for Venstre
KOMMENTAR | ABONNENT
9. AUG 2024 • 05:30

Niklas Stenbye er fast kommentator i Tidende, og denne gang skriver han om civilsamfundet overfor det offentlige.

Klub Nord er mere end blot en klub for børn og unge på Bornholm; det er et skinnende eksempel på, hvad civilsamfundet kan opnå, når mennesker får friheden til at tage initiativ og ansvar for hinanden.

I et sundt samfund er det sjældent de statslige eller offentlige institutioner, der finder de bedste løsninger på vores udfordringer. Ofte er det civilsamfundet med sine små og store initiativer, der formår at gøre den største forskel.

Faktisk er jeg af den overbevisning, at den største værdi skabes i det nære og decentrale. Klub Nord er et strålende eksempel på dette; det viser, hvordan en gruppe engagerede mennesker kan skabe et værdifuldt mødested for børn og unge, hvor de kan mødes, lære og have det sjovt. I en tid hvor skærme og isolation bliver stadig mere dominerende, er det afgørende at have sådanne steder, der fremmer social interaktion og personlig udvikling.

'Frihed under ansvar' gælder stadigvæk

Som borgerlig tror jeg på, at frihed under ansvar er en af de mest fundamentale værdier, som vi kan bevare.

Denne værdi indebærer, at vi giver mennesker friheden til at tage deres egne beslutninger og handle efter deres overbevisninger, men samtidig kræver vi også, at de tager ansvar for deres handlinger.

Klub Nord er et levende bevis på, hvordan denne filosofi fungerer i praksis. Her er det frivillige, der med deres tid og engagement har etableret og driver stedet og sikrer, at børnene har et trygt og berigende miljø. Det viser, hvordan frihed og ansvar kan føre til positive resultater, som ikke alene gavner de involverede, men hele samfundet.

De unødvendige regler skal væk!

For at foreninger og private initiativer kan fortsætte med at blomstre og vokse, så er det dog nødvendigt at fjerne unødvendige regler og bureaukrati, der ofte kan kvæle initiativerne. Det handler om at skabe et miljø, hvor det er let og attraktivt at engagere sig i frivilligt foreningsarbejde.

Hvis vi kan lette de administrative byrder, og gøre det mere overskueligt at drive en forening, så kan vi frigøre energi og ressourcer, som i stedet kan bruges til at fremme deres missioner. Det er også vigtigt, at vi skaber økonomiske incitamenter, der kan motivere flere til at støtte civilsamfundet. For eksempel kan skattefradrag for donationer være et effektivt middel til at tiltrække flere midler til foreningerne.

Plads til ildsjælene

Det skal også være nemmere at honorere frivillige ildsjæle, så vi kan holde hånden under vores foreninger og frivillige. Når vi investerer i vores foreningsliv, så investerer vi i vores fælles fremtid og sikrer en stærkere samhørighed og fællesskabsfølelse.

Men det hele handler selvfølgelig ikke kun om penge. Jeg synes, at vi som samfund er for dårlige til at snakke om de mere eksistentielle og principielle værdier, som vores civilsamfund bidrager til. Det er vigtigt at forstå, at der er en dybere, menneskelig værdi i at være en del af foreningslivet. Det handler ikke kun om at hjælpe andre, men også om selv at blive beriget.

Gennem deltagelse i frivilligt arbejde oplever vi en følelse af mening og tilhørsforhold, som bidrager til en grundlæggende lykke. For mange mennesker, især unge, kan det være berigende at have et sted som Klub Nord, hvor de kan være sig selv, møde ligesindede og udforske nye interesser.

Det er disse oplevelser og fællesskaber, der ofte bliver de stærkeste minder fra ungdommen og kan sætte retningen for resten af livet. Jeg ved det, for jeg har selv været der.

Men også for de frivillige ligger der et kæmpe potentiale for at skabe noget meningsfuldt i en tilværelse, som efterhånden kan virke mekanisk og grå.

Fleksibilitet

Klub Nord repræsenterer også en større tendens i samfundet, hvor private initiativer ofte er i stand til at reagere hurtigere og mere fleksibelt end det offentlige system.

I en verden, der konstant forandrer sig, er det vigtigt at have organisationer, der kan tilpasse sig nye behov og udfordringer. Dette er en af de mange grunde til, at det er så vigtigt at støtte og styrke civilsamfundet.

Når vi gør det, så skaber vi ikke kun muligheder for dem, der direkte nyder godt af foreningernes arbejde, men vi bygger også et stærkere, mere resilient samfund som helhed.

Valget mellem kontrol og tillid

Vi står overfor et valg som samfund:

Skal vi fortsætte med at centralisere magten og belaste civilsamfundet med stadig flere regler og reguleringer? Eller skal vi vælge en vej, hvor vi støtter, fremmer og stoler på de private initiativer, der skaber værdi for os alle?

Som borgerlig er mit svar klart: Vi skal vælge friheden og det ansvar, der følger med. Vi skal skabe de bedst mulige betingelser for, at foreninger som Klub Nord kan trives og blomstre. Det betyder, at vi skal lette de administrative byrder, tilbyde økonomisk støtte og sikre, at der er en passende balance mellem frihed og ansvar.

En uundværlig rolle

Vi må anerkende, at foreningslivet spiller en uundværlig rolle i vores samfund.

Det er her, at vi lærer at samarbejde, tage ansvar og engagere os i noget større end os selv. Det er her, at vi udvikler de færdigheder og værdier, der er nødvendige for at være gode borgere og mennesker. Klub Nord og lignende initiativer er ikke bare steder, hvor børn og unge kan have det sjovt; de er essentielle elementer i opbygningen af et sundt, engageret og velfungerende lokalsamfund.

Nu bruger jeg Klub Nord som eksempel, men grundlæggende handler mit indlæg jo om hvilket samfund, som vi gerne vil have og bevare

- Et samfund, hvor vi belønner og tilskynder de frivillige og private initiativer

- Et samfund, hvor det at give et bidrag i den lokale sportsklub, revy, bankoklub eller lignende ikke skal være en personlig omkostning men gevinst.

Det skal vi, fordi det er i det nære, at vi skaber reel værdi; fordi det er i de lokale fællesskaber, at vi har den fornødne viden om hinanden - fordi vi skal have mere frihed til at tage ansvar for hinanden.

Det samfund ønsker jeg mig. Lad os alle tage del i denne opgave. Uanset om vi er frivillige, donorer eller blot engagerede borgere, så har vi alle en rolle at spille i at støtte og styrke vores civilsamfund. Det er en investering i vores fælles fremtid, som vi ikke har råd til at undlade at gøre.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT