Brevkassen: Ægtepar vil åbne 'kontor' i Gudhjem

Brevkassen: Ægtepar vil åbne 'kontor' i Gudhjem
Der er dejligt i Gudhjem. Arkivfoto: Jacob Jepsen
DELUXE | ABONNENT | 11. MAJ 2024 • 19:00
Af:
Lars Holmsted
DELUXE | ABONNENT
11. MAJ 2024 • 19:00

Et ægtepar, der kalder sig 'de rige', drømmer om at købe et hus i Gudhjem uden for megen opmærksomhed og hurlumhej.

Kære Brevkasse. Min kære mand og jeg er indehavere af en privatklinik i Gentofte, hvor vi hjælper det offentlige med at holde ventelisterne på operationer i ave. Vi tager ofte til Bornholm, hvor vi opererer lidt på bornholmerne for en lille skilling. Vi finder Bornholm meget pittoresk, og selvom vi altid bliver godt indlogeret, ville vi elske at eje vores helt eget yndige bindingsværkshus i Gudhjem. Vi forestiller os et simpelt fiskerhus med stokroser. Det behøver ikke være særligt stort, da vi regner med, at vores au pairs bliver i Gentofte og kigger efter hestene.

Jeg synes, det oser af romantik, og min kære mand synes, en investering tager den grimme smag af topskatten. Vi holder begge meget af Château d’Esclans roséunivers, og vores ønske er, at kunne nyde et par kølige glas, mens vi begejstres over udsigten til Christiansø, fiskekutterne der tøffer rundt i aftensolen, og de lokale der promenerer i deres festlige folkedragter.

Vi har kigget på firkantede huse lige ud til vandet i en by der hedder Tejn, men ærlig talt, vores robotplæneklipper ville ikke holde til fem minutters græsslåning med alle de sten i haven. Have og have er måske for meget sagt. Og jeg, som har en tendens til at drikke lidt vel rigeligt rosé, ville aldrig kunne finde hjem, da alle legohusene er fuldstændig ens. Hygge eller havudsigt, man kan åbenbart ikke få begge dele. Næh, hvis det er, hvad bornholmerne kan mønstre af arkitekturel ekvilibrisme, så forstår jeg godt, at deres største attraktion er en ruin.

Planen er, at vi åbner et “kontor” i Gudhjem (hvis De forstår hvad jeg mener).

Planen er også, at jeg “flytter” til Gudhjem (hvis De forstår hvad jeg mener).

På den måde kan vi boltre os i befordringsfradrag, diæter og dobbelt husførelse uanset hvilken vej vi transporterer os i firmabilen. Det er det, man kalder en win-win-situation.

Vi har også snakket med en flink konsulent, som hedder Holm. Han er ansat i kommunen, men virker meget arbejdsom. Han er en slags ejendomsmægler og tryllekunstner, og selvom han kan en masse tricks, blev han ved med at kredse om noget, som på dialekten går under navnet “bopælspligt”. Vi er ikke helt velbevandrede i det bornholmske sprog, så vi kender ikke den fulde betydning af begrebet. Hér i Gentofte bor vi helt frivilligt, ja faktisk har vi netop betalt et to-cifret millionbeløb for vores ydmyge bolig.

Vores gode bridgevenner driver et par hoteller på Bornholm. Skal de monstro betale skat til bornholmernes ødselhed, bare fordi deres virksomhed tilfældigvis ligger på klippeøen? Vi vil inderligt gerne skæppe lidt i kommunekassen, når nu den kommunale udligningsordning ikke rækker til, at de elektriske luksusbusser kan køre mennesketomme til Vestermarie klokken 3 om natten. Vi betaler med glæde vores ejendomsskat, og køber vores brød lokalt, hvis vi allernådigst kan få lov til at eje en gammel ubeboet rønne på Brøddan. Når nu bornholmerne ikke selv formår at vedligeholde deres faldefærdige boliger, så burde de være en lille smule ydmyge og taknemmelige, når et ressourcestærkt ægtepar byder sig til. Bornholmerne flygter jo fra øen i en lind strøm, så der er da ikke noget at sige til, at der er ledige boliger i enhver flække.

Hvordan køber vi et hus i Gudhjem uden for megen opmærksomhed og hurlumhej?

Med venlig hilsen de rige

Bliv klar til at "flytte"

Kære rige. Jeg må advare om, at de i Gudhjem opererer med både moms og bopælspligt. Og Gudhjems svar på Sherlock Holmes holder øje med sådan nogen som jer.

Køb plasticblomster, som ikke ligner plasticblomster, og stil dem i alle vinduer. Køb tænd/sluk-ure og lav jeres helt eget lysshow i pendler og standerlamper. Få fat i en underbetalt skoleelev til at slå græsset. Gem skraldespandene af vejen, så Bofa ikke stiller dem midt i indkørslen. Lej et skunkrum ud til en rumænsk sæsonarbejder. Stil en gammel cykel nonchalant op ad havelågen (husk at pumpe den). Svejs postkassen til, så der ikke stikker gamle falmede reklamer ud. Sæt jer ned på torvet, uanset årstiden, med en svanekebajer i hånden og simulér indfødt. Hils fidelt på naboerne og alle som I møder på jeres vej.

Ro på! Hende der sidder med jeres sag på kommunen, er gået ned med stress, og på grund af ansættelsesstop bliver der ikke råd til en ny. Skulle uheldet være ude, sætter I huset til salg til en urealistisk høj pris.

Når I har fjernet de dersens sommerhusudlejnings-klistermærker på postkassen, er I klar til at “flytte” til Gudhjem.

Brevkassen
Læserbrevkassen styres af Lars Holmsted, som har nået en moden alder, hvilket gør ham i stand til at øse af et helt livs erfaringer med både stort og småt.

Holmsted er opdraget ud fra mottoet: ?Der findes ingen dumme spørgsmål?. God fornøjelse.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT