Selvom høringsmaterialet ikke direkte lagde op til, at borgerne også skulle forholde sig til den proces, der har fundet sted inden formuleringen af de fire forslag, så er det alligevel omkring en tredjedel af svarene, der tager dette op som et stort problem.
Det finder vi tankevækkende.
Mange er kritiske over for de afholdte borgermøder, og det ligger i svarene, at det mere har handlet om, at kommunen har kunnet sætte et kryds ved, at den opgave nu er udført. Flere refererer også til de mange artikler blandt andet i Bornholms Tidende, hvor fagfolk har sat spørgsmålstegn ved kvaliteten af spørgeskemaundersøgelser, workshops med mere. Et par citater:
”Strategien har ikke fodfæste blandt brugerne”
”Allerhelst så jeg mere borgerinddragelse og ikke et ’fait accompli’ som i nuværende situation. Det er en ommer”
”Hele processen om en ny filialstruktur har været meget utilfredsstillende ….. Vi vil derfor opfordre til, at man starter på en frisk, hvor alle forhold belyses grundigt, og at dette sker i samarbejde med relevante parter”
”Jeg er bange for at hele processen må gøres om, eller - endnu bedre - helt sløjfes”
”Så at politikerne nu kan komme med forslag om lukninger viser blot, at den såkaldte borgerinddragelse var et blålys. Hvad borgerne mener, har tilsyneladende ingen indflydelse på de politiske afgørelser”
”Vi finder det bekymrende, at kommunen ikke har villet og/eller evnet at inddrage borgerne reelt i processen om bibliotekernes fremtid”
”Borgerinddragelsen har nærmest været en uværdig pseudoforestilling, en hån mod borgerne”