På møder i Natur og Miljøudvalget den 30/11, i Økonomi- Erhvervs- og Planudvalget den 8/12 og i Kommunalbestyrelsen den 16/12 har politikerne velsignet BATs planer om at droppe at køre til Arnager, Boderne og Vang med rute 7/8 i den kommende køreplan. BAT vil af sparehensyn hjemtage kørslen på rute 7/8, og deres argument for at droppe os er, at det er for svært at vende i de tre byer, det tager for lang tid, og det er synd for de andre passagerer, at de får længere køretid, fordi nogle ubetydelige småbyer ønsker busbetjening. Desuden har trafiktællinger vist, at der ikke er nok, der stiger på i de nævnte byer, og vi er dermed blevet talt ud af fællesskabet. Tre små fiskerlejer, som alle gør en stor, frivillig indsats for at blive attraktive bosteder, tælles ud på under tre uger.
Ændringerne skal gælde, når helårskøreplanen for BAT træder i kraft i januar 2022, så det er ikke megen frist, vi får til at gøre indsigelser.
BAT har spurgt Destination Bornholm, om denne ændring var i orden, og da de jo varetager turisternes interesser og sikkert ikke vil være besværlige, har de nikket ja til, at tre småbyer mister deres busforbindelse. Borgerforeningerne, som varetager borgernes interesser, er slet ikke blevet hørt. Ingen har haft fantasi til at forestille sig, at vi indenfor mindre end tre uger kunne blive skrevet ud af den offentlige trafikbetjening, og beslutningen ligger da milevidt fra strategiplanens pejlemærke om, at BAT skal være med til at gøre det ”attraktivt at bosætte sig og være turist på hele øen.”
Indtil nu har vi troet, at Arnager, Boderne og Vang var en del af hele øen, men når det kommer til offentlig transport, lades vi i stikken og hører åbenbart ikke med til fællesskabet.
Da jeg i 1998 fik arbejde på BornholmsTrafikken, stod den på flytning fra dejlige Balka. Jeg er nemlig bange for at køre bil i snevejr, så offentlig transport eller gåafstand var et vigtigt parameter for valg af nyt bosted.