Arnager, Boderne og Vang er talt ud af fællesskabet!

SYNSPUNKT | ABONNENT | 21. DEC 2021 • 20:00
Af:
Frivillig fundraiser Kirsten Juni
Fosforitvej 2
Arnager
SYNSPUNKT | ABONNENT
21. DEC 2021 • 20:00

På tre uger har de små byer mistet deres kollektive livline til resten af Bornholm.

Den netop vedtagne strategi- og udviklingsplan for BAT indledes med at beskrive BATs pejlemærke:

”BAT er øens grønne trafikselskab, med en mobilitetsplan der sikrer grøn transport til skole, uddannelse, arbejde, fritids og kulturaktiviteter. Samtidig udgør BAT en integreret del af den samlede mobilitet på Bornholm, der gør det attraktivt at bosætte sig og være turist på hele øen. Dertil er BAT en aktiv del af BRK, der sørger for transport af de øvrige centres borgere til dagtilbud, læge og andre tilbud.”

Det skorter ikke på plusord i BATs netop vedtagne strategi. og udviklingsplan, men indtil alle de fine planer er sat i værk, er vi en del borgere, der er hægtet af den offentlige transport

På møder i Natur og Miljøudvalget den 30/11, i Økonomi- Erhvervs- og Planudvalget den 8/12 og i Kommunalbestyrelsen den 16/12 har politikerne velsignet BATs planer om at droppe at køre til Arnager, Boderne og Vang med rute 7/8 i den kommende køreplan. BAT vil af sparehensyn hjemtage kørslen på rute 7/8, og deres argument for at droppe os er, at det er for svært at vende i de tre byer, det tager for lang tid, og det er synd for de andre passagerer, at de får længere køretid, fordi nogle ubetydelige småbyer ønsker busbetjening. Desuden har trafiktællinger vist, at der ikke er nok, der stiger på i de nævnte byer, og vi er dermed blevet talt ud af fællesskabet. Tre små fiskerlejer, som alle gør en stor, frivillig indsats for at blive attraktive bosteder, tælles ud på under tre uger.

Ændringerne skal gælde, når helårskøreplanen for BAT træder i kraft i januar 2022, så det er ikke megen frist, vi får til at gøre indsigelser.

BAT har spurgt Destination Bornholm, om denne ændring var i orden, og da de jo varetager turisternes interesser og sikkert ikke vil være besværlige, har de nikket ja til, at tre småbyer mister deres busforbindelse. Borgerforeningerne, som varetager borgernes interesser, er slet ikke blevet hørt. Ingen har haft fantasi til at forestille sig, at vi indenfor mindre end tre uger kunne blive skrevet ud af den offentlige trafikbetjening, og beslutningen ligger da milevidt fra strategiplanens pejlemærke om, at BAT skal være med til at gøre det ”attraktivt at bosætte sig og være turist på hele øen.”

Indtil nu har vi troet, at Arnager, Boderne og Vang var en del af hele øen, men når det kommer til offentlig transport, lades vi i stikken og hører åbenbart ikke med til fællesskabet.

Da jeg i 1998 fik arbejde på BornholmsTrafikken, stod den på flytning fra dejlige Balka. Jeg er nemlig bange for at køre bil i snevejr, så offentlig transport eller gåafstand var et vigtigt parameter for valg af nyt bosted.

Vi valgte Arnager, fordi der var en busforbindelse – ellers havde vi ikke købt hus i byen. En busafgang til Rønne om morgenen og to fra Rønne om eftermiddagen. At det så også var et dejligt sted at bo, opdagede vi jo snart, men busforbindelsen var afgørende.

I dag er vi om vinteren henvist til at gå godt en kilometer til nærmeste busforbindelse, mens vi fra påske til efterårsferie nærmest har et rullende fortov med rute 7/8. Men det er slut nu. På knap tre uger er den mulighed blevet sparet væk.

Jeg ved godt, at der er mange steder på landet, hvor de har mere end en kilometer til nærmeste busforbindelse, men det er jo derfor, vi har valgt byen

Jeg ved godt, at der er mange steder på landet, hvor de har mere end en kilometer til nærmeste busforbindelse, men det er jo derfor, vi har valgt byen- ikke en stor en, men dog en by, der i mindst 25 år har haft busdrift helt ned til, hvor vi bor, fra påske til oktober. Indtil politikerne indenfor under tre uger sagde ja til at droppe os. Den forrige trafikchef udtalte, at 1,2 km var en tålelig gangafstand i al slags vejr– jeg håber da ikke, at den nye trafikchef er af samme mening.

Jeg vil så mindeligt opfordre såvel BAT som den nye kommunalbestyrelse til igen at skrive os ind til fællesskabet på Bornholm og igen gøre BAT til alle bornholmerne busselskab.