BAT dropper sommerruters mest populære stoppested

BAT dropper sommerruters mest populære stoppested
Stoppestedet på Gudhjem Havn er samlet set det mest brugte på sommerruterne 7 og 8 viser en trafiktælling fra BAT. Alligevel dropper trafikselskabet stoppestedet i sommer. Det sker efter dialog med både by- og erhvervsforeningen i byen- Også i andre byer bliver der nedlagt stoppesteder. Foto: Berit Hvassum
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT | 4. JAN 2022 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT
4. JAN 2022 • 15:30

Inden nytår fik BAT godkendt nogle ændringer af sommerruterne 7 og 8. Det betyder, at der bliver længere til busserne i flere byer. Nogle steder sker det, fordi der er relativt få passagerer, men det rammer også stoppestedet på Gudhjem Havn, der er det mest benyttede på de to ruter.


Der er stadig nogle måneder til, at BAT's sommerruter 7 og 8 skal i drift igen, men allerede nu ligger det fast, at der sker ændringer sammenlignet med, hvad passagererne har været vant til tidligere. En række stoppesteder bliver droppet, deriblandt det mest benyttede. Det fik BAT politisk opbakning til inden nytår.

Ruternes mest benyttede stoppested er det på Gudhjem Havn, viser BAT's egen trafiktælling fra uge 29 sidste år. Alligevel bliver det taget ud af drift.

– Vi har haft en dialog med Gudhjem By- og Museumsforening og Gudhjem Erhvervs- og Handelsstandsforening om at køre ned igennem Gudhjem by om sommeren. Der har begge foreninger sagt, at de synes, det vil være meget bedre, hvis vi holder os til Gudhjem øvre, fordi det ikke er særlig godt, at de store busser kører ned igennem byen om sommeren, siger trafikchef Kim Kock-Hansen hos BAT.

Primært turisterne

I forhold til Arnager, Boderne og Vang henviser BAT til trafiktællingen, der viser, at der er relativt få passagerer, der benytter de stoppesteder, som trafikselskabet dropper i år. Alle tre steder er det ifølge BAT desuden vanskeligt at vende om sommeren.

– Årsagen til, at vi ikke kører de steder, er, at vi kører forgæves langt de fleste gange. Hvad hvis der nu sidder 30 mennesker i bussen og tænker, hvorfor de skal bruge 10 minutter på at køre derned, når der hverken er nogen, der står af eller på, siger Kim Kock-Hansen.

I Snogebæk er der meget trafik og mange fodgængere, og gåafstanden fra det alternative stoppested til byen er nogle få hundrede meter, og ved Balka gør en kort gåafstand på nogle få minutter sig også gældende. Hvad Gudhjem angår, så opstår der ifølge Kim Kock-Hansen nogle ret store forsinkelser ved at køre ned igennem byen, fordi der er så mange mennesker om sommeren.

– Rute 7 og 8 er sommerruter, som primært er tiltænkt turisterne. De er ikke en del af det faste rutenet og den faste infrastruktur på Bornholm, siger han.

Gudhjem som referenceby

I både Vang og Gudhjem er der adskillige højdemeters forskel på stoppestederne nede på havnene og alternativerne ovenfor bakkerne. I Gudhjem er der en enkelt bus, der kører ned i byen tidligt om morgenen, så den passer til morgenfærgen til Ystad, og i Vang kører rute 10 ned fire gange i dagens løb på turen fra Sandvig til Rønne. Ellers må buspassagerer gå op til de højereliggende stoppesteder. Det ændrer sig måske i fremtiden.

BAT har nemlig fået godkendt en plan for fremtidens offentlige transport.

– Vi har lige fået godkendt en strategiudviklingsplan, hvor vi skal til at arbejde med andre transportformer end 13 meter lange gule busser, og det snakkede vi også med gudhjemfolkene om. I Gudhjem by er sådan en lang bus måske ikke lige det, der er løsningen, siger Kim Kock-Hansen.

Som led i strategiarbejdet skal der tales om såkaldt flekstrafik som supplement til rutetrafik. Ifølge Kim Kock-Hansen findes der tre transportformer inden for den kollektive trafik. Der findes rutekørsel fra stoppested til stoppested, der er kørsel fra adresse til adresse, og så er der kørsel fra adresse til nærmeste stoppested. De to første findes på Bornholm, hvor man kan blive visiteret til offentlig servicekørsel fra sin adresse til for eksempel læge eller aflastning.

– Så der er nogle borgere, der allerede har en anden løsning end de her 13 meter lange gule busser, siger Kim Kock-Hansen.

Den tredje kørsel bliver kaldt pluskørsel i andre dele af landet, og det skal BAT til at kigge på de næste fire-fem år, fortæller trafikchefen.

– Der tænker vi, at det måske er de typer tilbud, man skal gå ud og tale om i de byer. Jeg har talt med Hans Jørgen Jensen og Søren Danig i Gudhjem, og de siger, at når vi går i gang med den plan, så vil Gudhjem rigtig gerne være med som referenceby, siger han.

Hans Jørgen Jensen er næstformand i Gudhjem By- og Museumsforening, og Søren Danig er formand i Gudhjem Erhvervs- og Handelsstandsforening.

Også forbedringer

Ifølge BAT's trafikchef er der også udfordringer i Nexø, Svaneke og Allinge om sommeren. Derfor er trafikselskabet allerede i dialog med Nexø, og det vil også i dialog med de andre byer om sommerkørslen og om, hvordan der bliver plads til både busser, biler, cykler og fodgængere.

– Jeg har faktisk også talt med formanden i Boderne Grundejerforening og med formanden for Arnager Borgerforening. Vi har aftalt et møde, men det er blevet udsat på grund af corona. Jeg har også skrevet til Vang Borgerforening og forklaret det dybere og inviteret til, at vi kan mødes, så jeg prøver at række ud og få en dialog, siger Kim Kock-Hansen.

Kim Kock-Hansen fortæller, at der for hovedparten af passagererne også kommer nogle forbedringer som følge af de ændringer, der bliver gennemført på rute 7 og 8. Sidste år kom begge ruter til Vang tre gange i dagens løb. I år kommer de fem gange.

– Man skal så gå et stykke længere. Jeg ved godt, at det ikke lige er noget for dem, der er dårligt gående, men for alle andre er det alt andet lige et bedre tilbud, at der kommer busser over det meste af dagen, siger han.

Derudover har BAT valgt at forskyde kørslen med rute 7 og 8, så de ikke køre på samme tid som de andre ruter. For det første forvirrer det nogle passagerer, hvis der kommer mange busser på samme tid, for det andet betyder det, at nogle af kystbyerne får halvtimesbetjening på nogle tidspunkter af dagen.

 


Fakta

• Arnager, Boderne, Snogebæk, Balka, Vang og Gudhjem bliver påvirket af ændringerne, der generelt betyder, at der bliver længere til bussen end tidligere.

I Arnager og Boderne kører busserne ikke længere ned til vendepladserne, men bliver på landevejen, på Balka kører de ikke ned til stranden, i Snogebæk kører de ikke gennem byen i dagtimerne, og i Vang og Gudhjem kører de ikke længere ned til havnen.

• I Arnager var der i alt 19 passagerer fordelt på ni af i 82 ankomster. I Boderne var der 22 passagerer fordelt på ni ud af 79 ankomster, og ved Vang Havn var der 42 passagerer fordelt på 17 ud af 42 ankomster.