Udvalg i kovending i sag om udbud på nye biler

Udvalg i kovending i sag om udbud på nye biler
I dag har Bornholms Regionskommune 27 elbiler. Det svarer til cirka 10 procent af den samlede bilflåde. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
Torsdag 21. januar 2021 • 16:53
Af:
Aleksander Klug
Torsdag 21. januar 2021 • 16:53

MILJØ

Blot få dage efter at kommunen offentligjorde et udbud på 41 nye biler, kan indkøbet ende med at blive lagt ned. I udbudsmaterialet stilles der nemlig ingen krav til, at de nye biler skal være miljørigtige. Derimod fremhæves "ergonomi, funktionalitet og komfort" som vigtige kriterier i valget af de nye biler.

 

Jeg blev først gjort
opmærksom på udbuddet,
da du ringede til mig i går.
Morten Riis, viceborgmester  

 

Og det strider imod kommunens planer om at udfase fossile brændstoffer på Bornholm – også når det kommer til kommunens egne biler.

Det bekræfter viceborgmester Morten Riis (Ø) over for Bornholms Tidende. Han oplyser, at der på økonomiudvalgsmødet den 20. januar var bred enighed om at undersøge muligheden for at trække håndbremsen på udbuddet med henblik på at få det omgjort.

– Jeg synes, at det var en god lejlighed til at få slået fast, at vi jo selvfølgelig skal leve op til vores egne målsætninger og strategier for den grønne omstilling – også når vi køber biler, siger han.

Af "Strategi for grøn mobilitet på Bornholm" fremgår det, at "de biler, som Bornholms Regionskommune ejer, kan overvejes udskiftet med emissionsfrie biler".

På nuværende tidspunkt udleder landtransportområdet på Bornholm omkring 70.000 ton afgiftsbelagt CO2 om året. Det svarer til cirka 60 procent af den samlede udledning af afgiftsbelagt CO2 på Bornholm.

Det tal vil kommunalbestyrelsen komme til livs ved at "gøre bæredygtighed til en god forretning, føre regnskab med sin grønne omstilling og køre grønt på land". Strategien forventes at blive vedtaget på kommunalbestyrelsens møde den 14. oktober i år.

Problemet, understreger Morten Riis, er bare, at det er svært at føre kommunens visioner ud i livet, når man ikke er informeret om hvilke beslutninger, der tages.

– Jeg blev først gjort opmærksom på udbuddet, da du ringede til mig i går. Jeg var slet ikke klar over, at vi havde igangsat et udbud på de her biler, siger han.

Ikke første gang

Det er ikke første gang, medlemmer af kommunalbestyrelsen mener, at de ikke bliver ordentligt informerede om embedsværkets beslutninger. Den 13. januar 2020 bragte Bornholms Tidende en artikel om, at forureningen af Præstemosen med spildevand fra mejeriet den 3. november 2020 ikke var den eneste.

– Der stod i jeres artikel, at der også havde været en sag i august. Dét havde jeg ikke hørt om. Og det er bare ikke godt nok set fra mit synspunkt som politiker, udtalte Leif Olsen (SF) forleden til avisen.

– Det er vigtigt, vi bliver orienteret, for det er jo vores ansvar, og fordi, hvis vi ikke bliver orienteret, så kan vi ikke handle.

Det gælder også i sagen om kommunens udbud på nye biler, mener Morten Riis.

Han mener ikke, at der er tale om et generelt problem med kommunikationen mellem embedsværket og det politiske.

– Nej, jeg tror ikke, at der er et generelt problem. Og det kan også være, at det er derfor, man bemærker det, når det så sker. Det kan så godt være, at der er nogle problemer i nogle enkelte sager og på nogle bestemte områder. Og på dem er der plads til forbedring, siger han.

Det er jo to sager på under en uge, hvor I først er blevet gjort opmærksom på problemerne, fordi Bornholms Tidende har skrevet om dem?

– Ja. Ja, det er rigtigt, og det er jo også to sager, der falder ind under samme udvalgsområde. Og det kan godt være, at det giver anledning til nogle refleksioner. Men grundlæggende er min opfattelse, at der er en god dialog mellem det administrative og det politiske.

Bjarne Freund-Poulsen, som til daglig er leder af Center for Ejendomme og Drift, mener ikke, at kommunalbestyrelsen har bevilget penge nok til at kunne lade potentielle samarbejdspartnere byde ind med elbiler:

– For de 500.000 kroner, som politikerne har bevilget til at fremme kommunens flåde af elbiler med, rækker ikke langt.

Kan ikke leve op til målsætninger

Morten Riis er ikke uforstående over for de udfordringer, embedsværket kan imødese, når det skal forvalte de politisk vedtagne budgetter. Men det kræver i første omgang, at kommunikationen er i orden, mener han.

– Hvis der så ikke er afsat midler nok til at gennemføre de strategier, vi har vedtaget, så synes jeg, at man administrativt bør gøre os opmærksom på, at vi ikke kan leve op til vores målsætninger, siger han.

– Fra et administrativt perspektiv kan man jo også sige, at hvis vi ikke afsætter midlerne til det i budgettet, så kan de jo heller ikke gøre andet end end det, de har midler til. Men der kunne jeg godt tænke mig, at der var en bedre dialog mellem det administrative og det politiske.

Hvad kommer der konkret til at ske i udbudssagen?

– Først og fremmest skal vi finde ud af, om det er muligt at slå bak på udbuddet. Hvis det er det, så synes jeg, at man skal finde ud af hvor mange ekstra midler, der mangler, og så igangsætte et nyt udbud.

Kommer I til at vægte miljøvenlighed i det nye udbud?

– Ja.

I dag har Bornholms Regionskommune 27 elbiler. Det svarer til cirka 10 procent af den samlede bilflåde.

Regeringen har flere gange opfordret landets kommuner til at vælge elbiler, når de køber nye biler for at nå målet om at reducere CO2-udslippet med 70 procent inden 2030.

Det gælder også indkøb af biler til hjemmeplejen. En opgørelse fra De Danske Bilimportører viser, at kun 5,4 procent af kommunernes person- og varebiler var elbiler i slutningen af 2020.

FÅ ABONNEMENT