Leder: Elbiler? Det kan vi ikke bruge!

Leder: Elbiler? Det kan vi ikke bruge!
Morten Riis. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 22. JAN 2021 • 10:02
Af:
Øjvind Hesselager
| ABONNENT
22. JAN 2021 • 10:02

LEDER

– Der er brug for en dialog mellem det administrative og det politiske. Men det har der nok ikke været.

Ovenstående erkendelse kommer fra viceborgmester Morten Riis (EL). Det ligner et mønster.

For forleden sagde Leif Olsen (SF) noget lignende:

– Det er vigtigt, vi bliver orienteret, for det er jo vores ansvar, og fordi, hvis vi ikke bliver orienteret, så kan vi ikke handle, lød det fra Leif Olsen.

Morten Riis udtaler sig om, at kommunen skal anskaffe 41 nye biler – men der står intet i udbudsmaterialet, der viser, at Bornholm har store ambitioner på miljøområdet.

Leif Olsens citat handler om, at han gerne vil orienteres af embedsværket, når for eksempel mejeriet er ramt af en forureningssag.

Dermed viser citaterne samlet, at de store politiske visioner for Bornholm på miljøområdet ikke altid siver ned i den daglige praksis på rådhuset.

Det er på sin vis naturligt – for visioner kræver, man ændrer adfærd og vaner. Og andres visioner kan hurtigt virke forstyrrende på hverdagen.

 

Hvordan udnytter kommunen
sine investeringer i dag til at
præge den vision om fremtiden,
kommunen selv har formuleret?
Umiddelbart slet ikke.

 

Men det er også uheldigt, for det svækker politikernes troværdighed og bremser den udvikling, vi har vedtaget.

Tag nu den seneste sag om 41 nye biler, der netop er sendt i udbud.

Umiddelbart vil man som borger måske forvente, at visionspapiret "Bornholms Energipolitik 2040", som blev afsluttet i december 2020, ville smitte af på hvilke biler, kommunen påtænker at anskaffe i januar 2021. Og at ordene "transporten skal være fossilfri i 2040" sætter aftryk på handlingerne.

Så kan borgerne se, at politikerne mener det. Og måske blive inspireret til selv at bakke op.

Men udbudsmaterialet siger intet om el-biler. Centerchef for Center for Ejendomme og Drift, Bjarne Freund-Poulsen, forklarer, at afdelingen ikke har en stor nok bevilling til at vælge el-biler. Og at det slet ikke giver mening for kommunen at satse på elbiler i udbuddet, fordi bilerne skal køre meget, og ikke kan nå at lade.

Men hvad skal vi med en kommunal vision fra december 2020, der i januar 2021 ikke bliver forsøgt efterlevet af kommunen selv?

Det handler om mere end grøn omstilling. Energipolitikken er også erhvervspolitik. For formålet med at agere grønt er "at tiltrække grønne og innovative investeringer til Bornholm."

Og så må man spørge: Hvordan udnytter kommunen sine investeringer i dag til at præge den fremtidsvision, kommunen selv har formuleret – og som skal fastholde en god udvikling?

Umiddelbart slet ikke. Det er ærgerligt.

Spørgsmålet er, om sagen kan reddes. Efter Bornholms Tidendes omtale er det muligt, at sagen skal gå om.

– Først og fremmest skal vi finde ud af, om det er muligt at slå bak på udbuddet. Hvis det er det, så synes jeg, at man skal finde ud af hvor mange ekstra midler, der mangler og så igangsætte et nyt udbud, lyder det fra Morten Riis.