Stormskader gav travl søndag – og der kommer stadig anmeldelser ind

Stormskader gav travl søndag – og der kommer stadig anmeldelser ind
Dette drivhus ved Hasle klarede ikke stormen Malik. Foto: Holger Øster Mortensen, Snogebæk
INTERVIEW | Mandag 31. januar 2022 • 10:30
Henrik Nielsen
Journalist
INTERVIEW | Mandag 31. januar 2022 • 10:30

Både SSG og Boskov Skadeservice havde søndag travlt med at udbedre skader efter stormen Malik.


Stormen Malik gjorde det umuligt for de lokale skadeservicefirmaer at leve op til et af de 10 bud, som står i Bibelen. Det var således ikke muligt at lade være med at arbejde på syvendedagen, da telefonerne glødede med meldinger om stormskader, der skulle udbedres hurtigst muligt.

– Vi fik 17 skader søndag. Vi nåede dem alle sammen og fik enten dækket af eller udbedret med det samme. Jeg tror, folkene kom hjem fra arbejde ved 22-tiden, og ellers var de i gang hele dagen, fortæller Steffen Sørensen, som er daglig leder hos SSG Rønne.

Hos Boskov Skadeservice fortæller direktør Ole Boskov, at man havde cirka 10 stormskader søndag.

– Vi har allerede haft to, der har ringet ind her mandag morgen, og vi havde faktisk også en i nat, hvor utroligt det end lyder, fortæller han.

Fra begge firmaer lyder det, at der er tale om klassiske stormskader. Det vil sige tegl og tagplader, der er blæst løse eller faldet ned, og hvor der er behov for at få dækket af, inden der måtte komme regn.

– Det er fuldstændig klassisk, og det er lige fra Østermarie og Svaneke til Allinge. Det er hele øen, siger Ole Boskov.

Der kommer mere

Selvom Malik har forladt Bornholm igen, forventer både Ole Boskov og Steffen Sørensen, at der bliver ved med at være arbejde på grund af de skader, den har forvoldt.

– Når folk kommer ud og kigger, kommer der flere, siger Ole Boskov.

Samme forventning har Steffen Sørensen.

– Der kommer en del af de ting, der godt kan vente, sådan noget som væltede drivhuse, plankeværker og sådan nogle ting. Dem får vi nok en del af i den her uge, kunne jeg forestille mig, og måske også tegl, hvor der er undertag på. Der plejer folk ikke at ringe ind i weekenden, fortæller han.

Ros til tømmerhandel

Både Ole Boskov og Steffen Sørensen uddeler roser til Stark på Lillevangsvej i Rønne. Inden Malik gik i land på Bornholm, havde tømmerhandlen meldt ud, at den var klar med et nødberedskab, så man kunne ringe, hvis man pludselig stod og manglede noget på grund af en stormskade.

Den mulighed benyttede begge skadeservicefirmaer sig af.

– Det var megafedt, at man bare kunne ringe derop, og så kunne man hente stumper. Jeg tror, vi var deroppe tre-fire gange, siger Steffen Sørensen.

Det betød også, at SSG kunne udbedre nogle af skaderne med det samme.

– Hvis der bare ryger to eternitplader og en ryg af, så er det hurtigere at lægge noget nyt op, end det er at ligge og fedte med presenning og sådan nogle ting. Så lægger man to eternitplader op, og så er der lukket, og skaden er udbedret på samme tid, så skal man ikke tage ud to gange, siger Steffen Sørensen.

På Facebook roste Boskov Skadeservice i weekendens Stark for at levere "kundeservice i verdensklasse".

Firmaet havde en kunde, hvor der var blæst 120 kvadratmeter paptag af og havde derfor akut brug for samme mængde underpap.

– Det var ret vigtigt, at vi fik lukket af, inden der kom regn, så det var super fint, at de holdt åbent, siger Ole Boskov.

FÅ ABONNEMENT