Søfartsstyrelsen skal undersøge fragtskib, inden det sejler videre

Søfartsstyrelsen skal undersøge fragtskib, inden det sejler videre
Søfartsstyrelsen tilbageholder det hollandske fragtskib Beaumaiden for at være sikker på, at sikkerheden er i orden, inden skibet for lov til at sejle videre. Foto: Jacob Jepsen
GRUNDSTØDNING | SORTHAT | Tirsdag 19. oktober 2021 • 10:20
Henrik Nielsen
Journalist
GRUNDSTØDNING | SORTHAT | Tirsdag 19. oktober 2021 • 10:20

Skibet er tilbageholdt, indtil Søfartsstyrelsen har været ombord og tjekke, at sikkerheden er i orden.

Det hollandske fragtskib Beaumaiden ligger stadig ved Sorthat, hvor det stødte på grund natten til mandag. Når det en gang bliver trukket fri, får det ikke lov til at sejle videre, før Søfartsstyrelsen har været ombord og gennemføre et tilsyn.

Det fortæller Martin John, som er synschef i Søfartsstyrelsen.

Som myndighed har Søfartsstyrelsen tilsyn med, at sikkerheden er opretholdt på skibe til søs, herunder også på udenlandske skibe i dansk farvand.

– For det konkrete skib betyder det, at inden det sejler videre, vil vi ombord og verificere, at sikkerheden er i orden, også miljømæssigt, at skibet er sikkert til at sejle videre. Derfor har vi tilbageholdt skibet, og så skal det gennemgå et tilsyn af os, inden det sejler videre, siger Martin John.

Derudover skal Søfartsstyrelsen have skibets flagstat og klassifikationsselskab til at redegøre for, at eventuelle skader er udbedret, inden skibet kan sejle videre, forklarer han.

Overtrædelse af reglerne

Når Beaumaiden kommer fri af grundstødningen ved Sorthat, vil det enten blive beordret til at ankre op eller komme i havn, så Søfartsstyrelsen kan gennemføre sit tilsyn ombord.

– Udover det har vi en opfølgning på, om der er sket overtrædelse af søfartsreguleringen, og i givet fald følger vi det til dørs overfor skibet og de ansvarlige, siger Martin John.

Søfartsstyrelsen samarbejder med politiet, som for eksempel varetager alkoholkontrollen af besætningen. Det er også sket i forbindelse med Beaumaidens grundstødning, hvor alle ombord har afleveret en blodprøve, og hvor Bornholms Politi har mistanke om, at et besætningsmedlem har været påvirket af alkohol.

– Derudover laver vi vores egne evalueringer ud fra de informationer, vi får til veje, blandt andet ved samarbejde med politiet ved afhøring af besætningsmedlemmer. På basis af det vurderer vi, om der skal ske en anmeldelse, forklarer Martin John.

Fra sag til sag

Fremgangsmåden i forbindelse med den aktuelle grundstødning er langt hen ad vejen standard, men samtidig er hver enkelt sag unik.

– Det bliver vurderet fra sag til sag, blandt andet ud fra hvad der ser ud til at have medført grundstødningen og også i forhold til, hvor store skader man kan forvente, der har været, siger Martin John.

Lige så snart der er tvivl om, at skibet er sikkert, bliver det tilbageholdt af Søfartsstyrelsen, som det også er sket i den konkrete sag.

– Medmindre det er noget, skibet selv, dets flagstat eller klassifikationsselskab kan redegøre for, så gennemfører vi også tilsyn om bord, siger synschef Martin John om Søfartsstyrelsens fremgangsmåde ved grundstødninger.

 


Ordforklaring

Flagstat: Den stat, hvis flag et skib fører.

Klassifikationsselskab: Uvildig institution, som klassificerer skibe.

FÅ ABONNEMENT