Siloprojekt bekymrer: Virksomheder siger nej til at få boliger som nabo

Siloprojekt bekymrer: Virksomheder siger nej til at få boliger som nabo
Flere virksomheder i erhvervsområdet omkring den tidligere DLG-silo på Fabriksvej i Rønne frygter, at det vil begrænse deres muligheder, hvis der kommer boliger i siloen. Arkivfoto: Berit Hvassum
BYUDVIKLING | RØNNE | ABONNENT | 23. JUN 2021 • 08:04
Henrik Nielsen
Journalist
BYUDVIKLING | RØNNE | ABONNENT
23. JUN 2021 • 08:04

Det vækker bekymring hos en række erhvervsdrivende, at der er planer om at etablere boliger i den tidligere DLG-silo på Fabriksvej i Rønne. Årsagen er, at de frygter, at et boligbyggeri vil begrænse deres muligheder for at drive og udvikle deres virksomheder.

Bilhuset Mogens Elmer på Åkirkebyvej skriver, at man ikke vil begrænses af en ny lokalplan i forhold til at kunne fortsætte driften af virksomheden som hidtil. Derfor skal en ny lokalplan tillade drift af blandt andet bilvirksomhed, der omfatter salg og værkstedsdrift.

Hos Nyboes Auto forstår man ikke, hvordan kommunen kan få sig selv til at ødelægge hele industriområdet omkring siloen. Nyboes Auto driver forskellige reparationsværksteder og frygter meget for fremtiden, hvis siloprojektet bliver gennemført. Samtidig gør man opmærksom på, at man i lejede lokaler på Industrivej servicerer det kommunale busselskab BAT.

"Denne type værksted har Bornholms Regionskommune længe været på udkig efter, men måtte konstatere, at det nærmest var umuligt at finde andetsteds", skriver Nyboes Auto og tilføjer, at man er meget utilfreds med projektet.

Også hos bilforhandler og -værksted Koring og Lund er der bekymring for, at boliger vil vanskeliggøre den nuværende drift og desuden vanskeliggøre eventuelle udvidelser og et fremtidigt salg.

"Der er på nuværende tidspunkt allerede flere veletableret autoværksteder i området, der udleder støj og lugtgener, og som er på grænsen til, hvad der er acceptabel i et boligområde. Dette har en medarbejder hos Bornholms Regionskommune allerede i den indledede runde gjort opmærksom på. Støj stiger op, hvilket ville kunne genere beboere meget mere i et højt boligbyggeri eller boligbryggeri tæt på de virksomheder, som udleder støj og lugtgener", skriver medindehaver Finni Lund.

Ændringer eller ej

Direktør Morten Rask hos Jensen Denmark undrer sig over, at der i et oplæg fra kommunen står, at virksomhederne omkring projektarealet vil opleve, at mulighederne for at støje, lugte og støve bliver mindre. Det strider imod, hvad han tidligere har fået at vide, skriver han.

"Dette harmonerer ikke med den telefoniske besked, der blev givet, da vi som virksomhed udtrykte støtte til et sådant projekt. Telefonisk blev der oplyst, at der ikke vil ske ændringer i tilladelsen for eksisterende produktion, men at der ved udvidelse af produktionsarealet vil kunne komme andre, nye retningslinjer/krav for den del, der er selve udvidelsen, men ikke for det eksisterende. Hvis der kommer nye, strengere krav til eksisterende produktion på Industrivej på grund af boligbyggeriet, kan vi ikke støtte op omkring det beskrevne projekt”, skriver Morten Rask.

I kommentarer til virksomhedernes høringssvar skriver den kommunale administration, at dens tilgang er, at den nuværende drift i området skal kunne fortsætte, efter siloprojektet er realiseret. Hvis det viser sig, at projektet ikke kan realiseres uden væsentlige begrænsninger for det eksisterende erhverv, vil administrationen ikke anbefale en godkendelse af lokalplanen.

HGN-Transport ved Hans Georg Novrman er en af de virksomheder, hvor boligprojektet den den gamle silo vækker bekymring. Virksomheden anerkender, at Bornholm mangler boliger, men Industrivej er ikke det rigtige sted, mener den. Arkivfoto: Berit Hvassum


Ikke opbakning

På Industrivej ligger HGN-Transport, hvor boligprojektet også vækker bekymring, og forsikringerne fra kommune får ikke bekymringen til at forsvinde.

"Man ser det så ofte ske på den anden side af vandet. Man bygger boliger og lover, at der er plads til både erhverv og beboelse i samme område uden problemer. Men så snart byggeriet er færdigt, kommer der restriktioner på støj og diverse, som virksomhederne ikke har mulighed for at overholde, og virksomhederne må lukke/flytte", skriver HGN-Transport.

Virksomheden er selv en af dem, der støjer. Den har nogle gange køletrailere, der er i gang hele natten. Den har lastbiler med sneplov, som starter midt om natten for at rydde de bornholmske veje. Den har trailere med gods, der læsses og losses i døgnets 24 timer, også i weekenderne. Den har lastbiler, der fra tidlig morgen til sen aften kører frem og tilbage med trailere, når færgerne ankommer.

Derudover har HGN-Transport et depot med propangas og diverse svejsegasser. Alle flasker er under tryk og udgør derfor eksplosionsfare, hvis uheldet er ude.

"Dette har vi tilladelse til, men vi mener ikke, at der skal være beboelse så tæt på", skriver HGN-Transport, som anerkender, at Bornholm mangler boliger, men anfører, at Industrivej ikke er det rigtige sted.

Da økonomi-, erhvervs- og planudvalget behandlede sagen tidligere på måneden, ville et flertal i udvalget ikke igangsætte planlægningen for at omdanne siloen til boliger. Søren Schow (V) var uenig med udvalget og fik løftet sagen til kommunalbestyrelsen, som behandler den torsdag.